Aamulla kaduilla on savua ja aurinko kutistuu

Suhteellisen avaraa aluetta, joka sisältää jokusia puita, luolia ja jonkun verran heinääkin. Tämä tasanko on aavistuksen saaren muita tasankoja kitukasvuisempi ja viileämpi, sekä talvisin tasankotilkun peittoaa paksu lumikerros. Syötäväksi tältä alueelta kelpaavat paremmin kuin hyvin kaikki heinät ja useampien puiden lehdet tai muut kasvit.

Aamulla kaduilla on savua ja aurinko kutistuu

ViestiKirjoittaja kujakettu » 02. Huhti 2011 21:53

[Yksinpeli.]

DARK IRIS

Sadetta enteilevän pilvinen ja harmaa päivä.
Raskas huokaus pakenee huuliltani ja huoli kuultaa katseessani. Mitä olin mennyt taas tekemään. Ei helvetti.
Painan pääni lähes maahan ja kävellessäni heiluttelen turvallani heiniä. Mitä minä nyt tekisin?
Lysähdän neuvottomana maahan. Jään katselemaan meren aaltoja sillä olen aivan lähellä rantaa. Ei taas tätä. Miten viimeksi oli käynyt? Olin ollut nuori ja hölmö. Varsa oli ollut päästään sekaisin ja sain melkein tapatettua itseni.
Entä nyt? En ollut enää niin nuori enkä niin hölmökään. Mutten edes muistanut kuka oli varsan isä. Lawless se ei ollut, sen verran tiesin. Siihen se jäikin. En tiennyt kuka se toinen ori oli ollut.

Huoli kuultaa katseessani kun seuraan meren maininkeja. Jäät olivat jo sulaneet täysin pois ja meri velloi levottomasti. Ihan niinkuin mielenikin.
Mitä minun pitäisi tehdä?
Ehkä tämä olisi vain pahaa unta josta kohta heräisin. Ikävä kyllä tämä oli siinä tapauksessa ihan pirun pitkä uni...

Puristan silmäni kiinni ja puren huultani niin lujaa ja niin pitkään että alan maistaa veren rautaisen maun suussani. Tunnen miten pieni kuuma verinoro valuu huultani pitkin alaspäin ja painan päätäni vielä lähemmäs maankamaraa.
Maassa ei ollut enää lunta kuin muutama pieni ja säälittävä kumpu siellä täällä. Viimesyksyiset vanhat ja kuivakat heinät, niihin minä olen haudannut pääni. Sää on lauha ja tuuli on vielä menneestä talvesta muistuttavan viileä. Hengitän syviä henkäyksiä sitä viileähköä ilmaa sisuksiini ja sitten hitaasti ulos. Miten tämä oli mahdollista...

Yritän saada mieleni tyyneksi mutta lukemattomat erilaiset paniikin-, raivon-, huolen- ja pelontunteet vellovat päässäni ja mieleni tekisi vain kirkua. Ei minusta olisi tähän! Ei taas. Olin niin surkea... Entä jos siitäkin tulisi yhtä hullu? Minun takiani.
Minua pelottaa.

En ole edelleenkään päästänyt huulestani irti, tajuan sen vasta nyt. Henkäisen typertyneenä avaten samalla silmäni, lopettaen vihdoin myös huuleni puremisen. Kirvelevä tunne jää pistelemään eikä verenmaku katoa. Näen maailman niiden kuolleiden heinien välistä ja käännän pääni katsomaan kunnolla meren suuntaan.
"VOI HELVETIN HELVETTI!" rääkäisen yllättäen täydellä voimalla ja lyön täysin tarkoituksella pääni täydellä voimalla keväisen kylmään ja kovaan maahan. Puren hampaani yhteen kivusta ja tunnen miten päätäni alkaa jomotta vietävästi. Katseeni on jollain tavalla tyhjän pelokas ja oloni on neuvoton.
Miksi olin niin typerä. Miksi olin aina yksin tällaisen järjettömän tilanteen kanssa, josta en edes kykenyt suoriutumaan?
Mikä minussa on vialla.
Veisipä tuo tuulenhenkäys minut mukanaan.

DARK IRIS "poistuu".
kujakettu

Paluu Tasankotilkku