¿Puedes repetir?

Rannan hiekka on hyvin hienojakoista ja pehmeää. Vesi on vilpoista, ja siinä on hyvä vilvoitella, mutta kannattaa varoa vedessä joskus seilailevia petoja tai voimakkaita virtauksia. Talvisin veden pinta on umpijäässä, eikä sitä saa murrettua kovin helposti.

¿Puedes repetir?

ViestiKirjoittaja Siuri » 17. Syys 2010 21:57

[Mukaan Ellu Zoen kera :)]

César

On perjantai päivä. Espanjalaiset viettävät siestaa ja rentoutuvat töiden keskellä. Koululaiset tulevat kouluistaan kotiin, mutta entäpä hevoset? Mitä ne tekevät tähän aikaan päivästä?

Aurinko paistaa. Ilma tuntuu syksyisen viileältä merivedestä puhumattakaan. Musta hevonen makaa veden reunalla täristen aaltojen peittäessä sen kehon satunnaisesti viileään veteen. Se ei ole tottunut näin viileään ilmaan, hänen kotiseuduillaan on nimittäin aina lämmin. Tai ei aina, talvisin lämpötila voi laskea nollan pintaan.

---

¿Donde estoy?, ensimmäinen ajatukseni uudessa paikassa. Mihin ihmeeseen sitä voi päätyä vain veteen lähtiessään? Kotonani ei koskaan ollut näin kylmää, ¡nunca! Silmäni pysyivät auki, vaikka ne tuntuivat olevan täynnä suolaista merivettä. Kuuntelin tarkkaavaisena uusia ääniä, kuten veden liplatusta rantahietikkoa vastaan. Muuta ei sitten luonnon lisäksi kuulunut. Nytkö olisin yksin aution saaren armoilla? Pyh, sanon minä. Pakko täällä on jonkinlaista elämää olla, ¿o no?
Nousin hyvin vaivalloisesti ylös pehmeältä rantahietikolta. ¡Que dolor! Jalkoja särki, päässä surisee, kaikki tuntuu kääntyvän ympäri. Kaadun maahan kyljelleni, ja voimani tuntuvat olevan täysin lopussa. Kuinka tästä ikinä selvitään. Tähänkö jäisin? Joku löytäisi kuolleen mustan ruumiini mädäntyneenä. Pero, ehkäpä täällä olisi ihmisiä? Ne voisivat ottaa minut, ja hoitaa. Hoitaisivat karvani takaisin entiselleen, kiiltäväksi ja tasaiseksi.

Silmäni painuvat taas kiinni. Kuinka hyvät oltavat minulla olikaan ollut en España. Oma kotini jäi jälkeen, ja täällä olisin aivan uudessa paikassa tietämättä mistään mitään. Saa toivoa, että täällä on edes puheliaita hevosia.
Naurahdin. Tottakai täällä on! Olisi kieltämättä huono tuuri, jos aallot olisivat tuoneet minut täysin autiolle saarelle meren keskelle. Ehei, ei niin.
Uusi yritys. Puristin silmäni kiinni noustessani ylös. Tällä kertaa painoin kaikki jalkani tiukasti kiinni maahan, enkä antanut horjumisen kaataa minua. Nyt seisoisin paikoillani kuin tatti ja odottaisin. Odottaisin mitä? Odottaisin, että joku mukava ihminen tulisi, ja veisi minut mukanaan. Niin, aivan, sitä odottaisin!

Merituuli oli kova. Se yritti työntää minua pois rannalta siinä onnistumatta. Tuhahdin tuulelle, ja yritin nyt ottaa itse askeleita. Ensimmäinen. Toinen. Kolmas. Neljäs. ¡Muy bien! Kaikki jalat toimivat. Entäpä ääni?
Hirnahdin kovaan ääneen toivoen, ettei merivesi olisi aiheuttanut pahaa jälkeä kurkussani. Harvoin sitä on edes meressä käyty.
Ilmoille pääsi kova, hiemankin karhean kuuloinen hirnahdus. Sen jälkeen yskin. Kurkkuni tuntui vuotavan suolaista vettä, eikä ihmekkään.
”¿Nadie por aquí?” huutelin. Jospa pian joku mukava tulisi ja auttaisi minua. Mahtavaa. Mikäs tässä seistessä.
Sachin pelinurkka ~ Aikajana ~ Seuranhaku ~ DA
Sachi köpötellyt mukana 06.03.'10 ->

o. Falcon - Ylänköhevonen
o. Lawless - Lumihevonen
t. Loska - Lumihevosten johtajatar
t. Titania - Tasankohevonen
t. Nessa - Vuoristoponi
o. Tuisku - Lumihevonen
o. Arthur - Vuoristoponi
t. Meg - Tasankohevonen
o. Lucas - Ylänköhevonen
t. Sinna - Metsäponi

» Matkalla kulkeneet: Adolf, César, Luna, Thalassa, Kashmir, Halla, Zephyr, Roll, Vonder & Darius
Siuri
Admin

Re: ¿Puedes repetir?

ViestiKirjoittaja Zarroc » 18. Syys 2010 10:19

ZOE

Musta, arpikasvoinen tamma asteli hitaasti, ontuen pitkin rantahietikkoa. Württemburgin askeleista näkyi väsymys, kun tuo laahusti eteenpäin. Ilma oli kylmä, tuuli pyyhki merenrantaa ilkeästi suhisten. Musta värähti joka kerta tuskasta, ottaessaan uuden askeleen. Etusta kolotti aina kun oli kylmä sää, eikä tämä päivä ollut poikkeus.
Raahustus oli kivuliasta.
Höristin korviani yllättyneenä, niihin kantautuessa käheä hirnahdus. Pian huomasinkin minulle täysin vieraan, mustan hevosen seisovan hieman horjuen rannalla. Horjahdin pahasti astuessani kuoppaan, kivun lävistäessä etuseni. Hammasta purren onnuin oria kohti ja seisahduin suurinpiirtein kahden metrin päähän tuosta. Tutkin oria katseellani, tuulen puhaltaessa kovasti mereltä. Nyökäytin vieraalle päätäni, käännyin ympäri ja lähdin vaeltamaan metsään. Turhaan sitä tuulisella rannalla seisoisi kun metsässä voisi suojassa olla.

Vilkaisin taakseni pikaisesti. Joko ori seuraisi tai ei jaksaisi seurata, yksi ja sama minulle. Menisin itse ainakin suojaan. Päästyäni metsän reunamille, seisahduin ja nojasin puuta vasten. Käännyin katsomaan minulle kokonaan vierasta mustaa odottavasti. Jos hän halusi koko päivän rannalla seista, ei se minun ongelmani olisi. Mutta jos hänellä olisi yhtään järkeä päässään, hän talsisi kiltisti kuin koira perässäni tänne, tuulensuojaan.
Arpista etujalkaa vihloi yhä.
Zoe seisoi hiljaa paikallaan, tarkasteli oria kiinteästi, synkällä katseellaan. Hänellä ei ollut mihinkään kiire, mutta ilman tuulensuojaa oli melko paha etusen kanssa seista. Tamma tarkkaili myös ympäristöä, levollisena mutta valppaana. Koskaan ei voinut olla liian tarkka mistään.

[Sori kun nuo persoonat hiukan hyppii..]
Zarroc liittyi Caralian riveihin lokakuussa 2009.

Aktiivipalveluksessa parantajista murhaajiin:
» Afgeleopen Zoe "Aggressiivinen"
» Kotka "Tyyni"
» Khimaira "Epäuskoinen"
» Rijm "Surullinen"
» Zeraw "Katkera"
» Ragenan "Epäileväinen"
» Murhaaja "Välinpitämätön"
» Hefaistion "Ahdistunut"
» Replica "Epävarma"
» Winchester "Neutraali"
» Cherisa - Arkkienkeli "Psykoottinen"
» Добыто "Nöyrä"
» Ra'zac Avrae "Hyväuskoinen"
» Ijzer "Nuori"
» Routakyyhky "Jäyhä"
» Vidar "Murehtiva"

Elämä on tulta
En jaksa enää juosta
Hakekaa minut pois täältä
Tehkää päivistäni arvokkaita

Rivinoteeraukset.
Galleria.
Korppi.
Zarroc
Jokapaikanhöylä

ViestiKirjoittaja Siuri » 18. Syys 2010 13:08

Huutoni jälkeen odotin. Odotin hetken, kunnes näin jotain, joka voisi pelastaa päiväni täysin.
”¡Hola!¿Qué tal?” sanoin hevoselle, mutten ollut varma kuuliko se sen. Olihan hevonen vielä melko kaukana. Kuitenkin se lähestyi minua koko ajan, hiljaa. Katsoin sitä ihmeissään, ja odotin tervehtämistä, mutta mitään ei kuulunut. Se nyökäytti päätään ja lähti kävelemään kohti suurelta näyttämää metsää.
”Qué?” kysäisin, mutta lähdin horjuvasti kipeillä askelilla seuraamaan kohti toista mustaa, tammaa nähtävästi.
Laskin pääni matalalle maata kohti rentona, ja annoin jalkojen viedä. Toivottavasti tamma osaisi kertoa, mihin päädyin. Tai ehkäpä hän ei osaa puhua? Hieman hiljaiselta vaikuttaa… Ujokin hän voi olla.

Seurasin tammaa, kunnes olimme metsän reunalla. Musta pysähtyi, ja meni nojaamaan puuta vasten. Katsoin tätä edelleen pienehkö hymy kasvoillani, jospa hän pian jatkaisi puhumistaan.
Turhaa ajattelua. Hymyni suulla laskeutui tajutessani tamman olevan todellakin hiljainen tapaus. Tuhahdin kerran itsekseni, mutta elin silti toivossa, että pian hän puhuisi.
”¿Quién eres?” kysyin tammalta hymyillen. Steppailin paikoillani innoissani, ja heiluttelin häntääni sinne tänne.
”¿Y dónde estoy?” ja hymy jatkui. Vastaa tamma, vastaa.

Tuuli puski rannalta kohti metsää. Aloin pikkuhiljaa tajuta, miksi tamma välttämättä halusi tulla metsään. Hän ei pidä selvästikkään tuulesta! Niin sen täytyi olla. Raukka.
Katsoin ympärilleni metsää. Ehkäpä olin saapunut Espanjan toiseen päähän? Taikka sitten olin palannut paikkaan, josta lähdin. Ei, mahdotonta, ei niin. Tai ehkäpä tämä on jokin uusi paikka? Autio tämä ei voisi olla, olihan täällä toinen hevonen. Vai oliko? Ehkäpä tamma oli vain mielikuvitukseni tuotetta. Niin hiljainenkin.
Kylmät väreet valtasivat selkäni. Joko olen seonnut? Hevonen parhaimmassa iässään. Tai ehkäpä… Ehkäpä olen kuollut?
Lisää kylmiä väreitä. Tällaiseltako näyttää hevosten taivas? Melko ankeaa.
Mutta jos tämä olisi totta, vastaisi hevonen pian, edes pienellä eleellä.

o. Lawless - Lumihevonen
t. Nessa - Vuoristoponi
o. Tuisku - Lumihevonen
o. Arthur - Vuoristoponi
t. Meg - Tasankohevonen
o. Lucas - Ylänköhevonen
t. Sinna - Metsäponi

» Matkalla kulkeneet: Adolf, César, Luna, Thalassa, Kashmir, Halla, Zephyr, Roll, Vonder & Darius
Siuri
Admin

ViestiKirjoittaja Zarroc » 18. Syys 2010 14:05

Mitä ori sopotti? Pudistin päätäni huomaamattomasti.
"Hei. Olen Zoe. Ymmärrätkö puhettani?"
Vastasin vieraan kummalliseen puheeseen. En tiennyt mitä kieltä hän puhui. Osasiko tuo ollenkaan minun kieltäni? Tuhahdin hiljaisena. Ensin ori puhua pälpättää kuin papupata ja sitten hiljenee. Mitä hän oli sanonut? Yritin muistella kummallisia sanoja.
"¡Hola!"
Sanoin kokeilevasti. Kai se tarkoitti hei tai jotain. Kuulostipa oudolle. Rypistin otsaani ja muistelin uudelleen mitä ori oli sanonut. Ei ottanut onnistuakseen. Purin huultani hiljaisena. Mitähän tuo sanoi? Päätin vain hörähtää rauhoittavasti ja yrittää jopa hymyillä, josta ei kyllä tullut kuin synkkä, puolikas hymynpoikanen.
"Zoe."
Nyökäytin turvallani itseäni päin.

Sen jälkeen katsoin häntä kysyvästi. Kallistin päätäni, korvat uteliaasti höröllään. Ori ei oletettavasti ymmärtänyt mitä puhuin, mutta yritin sentään. Hymähtäen parantelin asentoani puuta vasten, siirtäen etusen hieman ilmaan. En viitsinyt sitä turhaan rasittaa. Muut jalat voisivat hoitaa pystyssäpysymisen.
Tiesin kuitenkin ettei etuseni tulisi välttämättä koskaan kuntoon.

» Kotka "Tyyni"
» Khimaira "Epäuskoinen"
» Rijm "Surullinen"
» Zeraw "Katkera"
» Ragenan "Epäileväinen"
» Replica "Epävarma"
» Winchester "Neutraali"
» Добыто "Nöyrä"
» Ijzer "Nuori"
» Routakyyhky "Jäyhä"
» Vidar "Murehtiva"

Elämä on tulta
En jaksa enää juosta

Rivinoteeraukset.
Galleria.
Korppi.
Zarroc
Jokapaikanhöylä

ViestiKirjoittaja Siuri » 18. Syys 2010 14:16

Tamma alkoi puhua. Se sanoi jotain, mitä en ymmärtänyt. En lainkaan. Pysähdyin paikoilleni, ja katsoin tätä kuin tyhmää.
"Perdón señora, yo no comprendo.." mutisin itsekseni, mutta kun tervehti minua, piristyi mieleni taas kummasti. Ehkä se sittenkin puhuu!
"¡Hola!" huudahdin iloisesti, kun tajusin tamman vastaavan tervehtykseeni. Ja pian hän sanoikin taas jotain. Zoe?
"¿Te llamas Zoe?" kysyin iloisena edelleen. Ehkäpä tamma oli juuri esitellyt itsensä, ainakin hän vastasi kysymykseeni.
"Me llamo César, pero sólo Ces es bien", sanoin hymyillen. Tottahan minua Cessiksi saa kutsua, mielummin niin, kuin koko nimellä. Tuntuu heti paljon.. läheisemmältä.

Hymyilin tammalle, ja katsoin tämän asennon vaihtoa. Ehkäpä minun olisi aika taas puhua.
"¿Dónde estoy?" kysyin kolmanteen kerran. Jospa tamma tällä kertaa huomioisi sen. Tai ehkä hän ei todella ymmärrä?
"¿Hablas español?" kysyin hieman ujosti ojentaen turpaani tammaa kohti. Voi kamalaa! Entäpä jos olenkin maassa, jossa ei puhuta espanjaa! Ay caramba!
Hyvä, tähän asti kaikki on hyvin. Pääsimme hyvin juttuun, hienoa. Tiedän luultavasti tamman nimen, Zoe. Ja hän osaa tervehtiä espanjaksi, ehkäpä tämä tästä vielä liukuu eteenpäin.

Katsoin maata kohti. Se näytti melko pehmeältä, joten venytellen kävin siihen mahalleni makaamaan. Olinhan vasta tullut aaltojen mukana tänne, eikä lepoa ollut hetkeäkään. Jalkoja pakotti edelleen, joten makuuasento voisi olla paras. Toivottavasti tamma ei yhtäkkiä päätä lähteä takaisin tuuliselle rannalle, se ei olisi mukavaa..
Viimeksi muokannut Siuri päivämäärä 18. Syys 2010 15:55, muokattu yhteensä 1 kerran

o. Lawless - Lumihevonen
t. Nessa - Vuoristoponi
o. Tuisku - Lumihevonen
o. Arthur - Vuoristoponi
t. Meg - Tasankohevonen
o. Lucas - Ylänköhevonen
t. Sinna - Metsäponi

Siuri
Admin

ViestiKirjoittaja Zarroc » 18. Syys 2010 14:33

Mitä ori puhui? Oliko hänen nimensä César? Hän toisti nimeni ja solkotti taas jotain..
"César?"
Sävyni oli kysyvä. Orin käydessä makuulleen tuijotin häntä hämmentyneenä. No, kai hän oli vain.. Väsynyt?
"César?"
Kysyin uudelleen. Laskin päätäni alaspäin, tönäisten orin kaulaa varovaisesti. En minä ymmärtänyt mitä hän puhui.
"Minä olen Zoe."
Sanoin hyvin hitaasti, nyökäyttäen samalla päätäni itseäni päin.
"Sinä olet César?"
Kysyin nyökäyttäen häntä kohti. Sävyni oli taas kysyvä, samoin katseeni. Purin alahuultani epävarmasti. Ehkä ori ei osannut muuta kuin tuota outoa kieltä? Ehkä voisin opettaa häntä hieman... Mutristin huuliani, rypistin otsaani ja mietin. Mitä hän sanoi? Hablas español? Räpäytin muutaman kerran hölmistyneenä silmiäni. Oliko español maa, kieli, vai mikä? Olisiko ollut jokin kieli sitten. Ainakin se kuulosti samalle kuin hänen muut puheensa..

"Español.." Sanoin hiljaisella äänellä oriille ja pudistin päätäni näkyvästi. Toivottavasti ori edes tajusi pään liikkeitä. Kääntelin korviani edestakaisin, mietiskellen miten osoittaisin sanani hänelle, niin että hän ymmärtäisi.

» Kotka "Tyyni"
» Khimaira "Epäuskoinen"
» Rijm "Surullinen"
» Zeraw "Katkera"
» Ragenan "Epäileväinen"
» Replica "Epävarma"
» Winchester "Neutraali"
» Добыто "Nöyrä"
» Ijzer "Nuori"
» Routakyyhky "Jäyhä"
» Vidar "Murehtiva"

Elämä on tulta
En jaksa enää juosta

Rivinoteeraukset.
Galleria.
Korppi.
Zarroc
Jokapaikanhöylä

ViestiKirjoittaja Siuri » 18. Syys 2010 14:49

Tamma toisti nimeni. Katsoin häntä kohti, kunnes hän sanoin nimeni taas. Nyökkäsin tälle innoissani.
”Sí, ¡me llamo César!” hihkaisin. Pian kuitenkin vakavoiduin.
”Tu no comprendes..” mumisin itsekseni tajutessani, että tamma ei todellakaan puhunut kieltäni. Kommunikointi oli vaikeaa, liian vaikeaa, jotta sitä voisi verrata kahden samaa kieltä puhuvien kesken.
Pian hän jatkoi puhumista, kielellä jota en ymmärtänyt. Hän sanoi toisessa lauseessa oman nimensä, ja toisessa minun. Kääntelin päätäni sivuttaen, kunnes tajusin asian toivottomaksi.
”Sí, sí”, toistelin, vaikken ymmärtänytkään sanaakaan. Huokaisin syvään ja laskin pääni jalkojeni päälle. Katsoin kuitenkin alhaalta päin tammaa, joka näytti hyvin suurelta täältäpäin. Katseeni valui alaspäin tämän kavioihin. ¿¡QÚE!? Tamman jaloissa näkyi naarmuja. Mistähän nuo olivat tulleet. Pudistelin päätäni myötätuntoisesti, mutta sitten huokaisin taas. Nostin pääni taas ylös pysyen kuitenkin maan tasolla. Käänsin katseeni tammaan tämän taas puhuessa.

Español ja pään pudistus. Hänkö ei todellakaan puhu espanjaa? Harmi..
”¿Hay otro caballos?” kysyin tammalta. En uskonut tämän ymmärtävän, mutta jospa täällä olisi hevonen, joka ymmärtää. Ehkäpä hän osaisi auttaa minua täällä. Kääntäisi vaikka epanjaa näille ihmekieli-hevosille.
Huokaisin kolmatta kertaa, ja nousin taas seisomaan. Katsoin tammaa tarkkaan, ja odotin tämän aloittavan tällä kertaa puhumisen. Ehkäpä tämä osaisi edes hieman selittää jotain. ¡Tienes que sabes!

o. Lawless - Lumihevonen
t. Nessa - Vuoristoponi
o. Tuisku - Lumihevonen
o. Arthur - Vuoristoponi
t. Meg - Tasankohevonen
o. Lucas - Ylänköhevonen
t. Sinna - Metsäponi

Siuri
Admin

ViestiKirjoittaja Zarroc » 18. Syys 2010 15:02

Musta ei tainnut ymmärtää sanaakaan. Mihin minä aina jouduinkaan? Huokaisin raskaasti ja huomasin tuon katseen vaeltavan etusissani. Pian ori nousikin ylös ja sanoi jotain. En edelleenkään ymmärtänyt, joten pudistin vain päätäni.
"Caralia."
Sanoin tehden päälläni ison liikkeen. Ehkä hän ymmärtäisi että paikka on Caralia. Siis ehkä.
"Etkö ymmärrä?"
Kysyin selvästi, mutta olettavasti ori vain tuijottaisi tyhmänä. Tämä oli niin tuskastuttavaa!
"César, español?"
Kysymykseni oli töksähtelevä, mutta yritin saada edes jotain selvää hänen sanoistaan. Mitähän español tarkoitti? Se kai oli jokin kieli. Viittasin taas päällä itseeni päin.
"Zoe." Hörähdin hiljaisena. "Et ymmärrä?" Kysyin. Kun osaisi edes jotain. Hetkinen.. Kaivelin muistiani hieman.
"Niet begrijpen?"
Kysyin Hollanniksi. Osaisikohan ori edes hieman hollantia?

Voimattomana katsoin mustaa.
"Deze eiland is Caralia. Begrijpen? Caralia."
Puhuin edelleen hollantia. Toivoin tosiaan että ori ymmärtäisi edes sanan sieltä täältä!
"César, helpen ik! Begrijpen praten Nederlands? Caralias taal?"
Kysyin orilta. Hollannintaitoni oli pahasti ruosteessa, sitä pitäisi harjoittaa. Onneksi emäni kerkesi opettaa minulle sitä kolmen vuoden aikana! Jumalille kiitos siitä. Ja että opin sitä muiltakin hevosilta.
Mutta ymmärsikö ori?

» Kotka "Tyyni"
» Khimaira "Epäuskoinen"
» Rijm "Surullinen"
» Zeraw "Katkera"
» Ragenan "Epäileväinen"
» Replica "Epävarma"
» Winchester "Neutraali"
» Добыто "Nöyrä"
» Ijzer "Nuori"
» Routakyyhky "Jäyhä"
» Vidar "Murehtiva"

Elämä on tulta
En jaksa enää juosta

Rivinoteeraukset.
Galleria.
Korppi.
Zarroc
Jokapaikanhöylä

ViestiKirjoittaja Siuri » 18. Syys 2010 15:54

Caralia? Kuka hän on? Onko Zoen nimi sittenkin Caralia? Melko epäkohteliasta, olin puhutellut tammaa jo kauan väärällä nimellään.
"Perdón, ¿te llamas Caralia?" kysyin uudestaan, vielä sekavampana kun äsken. Zoe? Caralia? Mitä tämä kaikki on?
Tamma puhui taas omaa kieltään. Pudistin päätäni kuullessani tätä epämääräistä siansaksaa. Pian kieli vaihtui taas espanjaan. Leikitteleekö tamma kanssani? Tai sitten hän vain yrittää ymmärtää.
"¡Sí, sí!Me llamo César, y hablo español" sanoin huudahtaen iloisesti. Josko nyt pääsisimme yhteisymmärrykseen?

Tamma osoitti itsenä Zoeksi. Mutta vastahan hän sanoi olevansa Caralia? Pyöräytin silmiäni.
"Te.." aloitin ja heilautin päätäni tammaa kohti, "llamas" sanoin hitaasti ja rauhallisesti "Zoe?" toistin nimen. Jos hänen nimensä on Zoe, niin kuka sitten on tämä Caralia? Kysymäni toinen espanjalainen hevonen? Ei, vaan tämä paikka. Hetkonen. Onko paikan nimi Caralia?
"¿Estoy en Caralia?" kysyin hitaasti viitaten itseeni estoy-sanalla.

Pian tamma laittoi pääni sekaisin entisestään. Tekikö hän tuon tahallaan, vai yrittikö hän tosiaan vain kommunikoida? Se alkoi puhua kieltä, josta en saanut mitään selvää. Paljon sekavampaa kun edellinen.
Tamma toisti sanaa Caralia siellä sun täällä, sekä mainitsi kerran nimeni. Nyökkäsin tammalle, vaikken todellisuudessa ymmärtänyt sanoja. Mutta mitä olen sanoista ymmärtänyt, voi olla, että paikka, jossa olen, on Caralia.

o. Lawless - Lumihevonen
t. Nessa - Vuoristoponi
o. Tuisku - Lumihevonen
o. Arthur - Vuoristoponi
t. Meg - Tasankohevonen
o. Lucas - Ylänköhevonen
t. Sinna - Metsäponi

Siuri
Admin

ViestiKirjoittaja Zarroc » 18. Syys 2010 19:11

Nyökkäsin ja viittasin itseeni turvallani. "Zoe." Sanoin selkeästi. Sitten katselin ympärilleni. Ori ei tainnut tajuta sanojani. Harmi kun en osannut españolia, mitä se sitten olikaan.
"Tämä - paikka - on - Caralia."
Sanoin hitaasti, sanat selvästi ääntäen ja pamautin terveen etuseni maahan.
"Deze lap is Caralia."
Lisäsin vielä hollanniksikin. Pakkohan Césarin oli jotain kieltä ymmärtää! Oliko orin nimi edes César? Vai olinko ymmärtänyt jotain väärin?
"César?" Kysyin taas, nyt nyökäyttäen päätäni ja sitten pudistaen sitä. Ehkä ori nyökkäisi kun tunnistaisi nimensä.. Hyvässä lykyssä. Mutta huonossa ei.. Huokaisin raskaasti ja mietin mitä mustan kanssa tekisi.

"Niet gaan heel. Niet inderdaad. Hoe ik nu handelen?" Mutisin itsekseni, hiljaisella äänellä. Katseeni oli suunnattu maahan. Sanojani ei oltu tarkoitettu orille, vaikka hän ne varmasti kuulisikin. Pudistelin päätäni turhautuneena.
"Hoe jij bij bergen handelen?"
Kysyin enemmän itseltäni kuin mustalta, vaikka kohotinkin katseeni oriiseen.
"Minä olen Zoe, sinä olet César. Tämä saari on Caralia."
Puhuin kokeilevasti oriille, vaikka tiesin ettei tuo tajuaisi mitään sanoistani.

» Kotka "Tyyni"
» Khimaira "Epäuskoinen"
» Rijm "Surullinen"
» Zeraw "Katkera"
» Ragenan "Epäileväinen"
» Replica "Epävarma"
» Winchester "Neutraali"
» Добыто "Nöyrä"
» Ijzer "Nuori"
» Routakyyhky "Jäyhä"
» Vidar "Murehtiva"

Elämä on tulta
En jaksa enää juosta

Rivinoteeraukset.
Galleria.
Korppi.
Zarroc
Jokapaikanhöylä

ViestiKirjoittaja Siuri » 18. Syys 2010 19:42

Nyt oli varmaa, että tamman nimi oli Zoe. ¡Excelente! Nyt olemme askeleen edellä.
Caralia, taas tuo nimi. Nyt tamma osoitti jalallaan maaperää. Ehkä olinkin oikeassa, ja maan nimi on Caralia?
”Este país es – Caralia”, toistin, ja tällä kertaa minä puolestani pyöritin päälläni ison ympyrän. Nyt tämä alkaa sujua.
Pian tamma esittää nimeni, ja nyökkää. Sen jälkeen pudistelee päätään. Nyökkään päälläni suurin elein, ja sanon:
”Sí, me llamo César”, ja osoitan viimeisellä sanalla vielä itseeni. ¡Muy bien!
Ja taas kielen vaihto, jonka perään minulta pääsee huokaus. Kuitenkaan en jaksa luovuttaa nyt, kun alkuunkin on päästy. Kuuntelen tammaa korvat höröllä tarkasti, yrittäen ymmärtää.
Ja takaisin alkuperäiseen. Mutta nyt minä ymmärsin.
”Te llamas Zoe, me llamo César y este país es Caralia”, toistin innoissani. Mielialani kohosi hetkestä nollasta sataan. Hymy turvallani kertoi luultavasti toisellekkin, että olin ymmärtänyt.

Hetken hiljaisuus, mitään ei tapahtunut. Hymyilin yhä vaikealle alulle, josta selvittiin. Vieläkö jaksaisin yrittää?
”¿Cómo esta Caralia?” kysyin. Ehkäpä toinen osaisi selventää minulle jotain tästä.. Caraliasta. Ainakin edes yrittää.
Katsoin tammaa toivovalla katseella, ja hymyilin. Mukava tamma, kun jaksaa minun kanssani.
Viimeksi muokannut Siuri päivämäärä 18. Syys 2010 22:45, muokattu yhteensä 1 kerran

o. Lawless - Lumihevonen
t. Nessa - Vuoristoponi
o. Tuisku - Lumihevonen
o. Arthur - Vuoristoponi
t. Meg - Tasankohevonen
o. Lucas - Ylänköhevonen
t. Sinna - Metsäponi

Siuri
Admin

ViestiKirjoittaja Zarroc » 18. Syys 2010 19:54

Mitä ori puhui Caraliasta? Rypistin otsaani.
"Caralia on saari."
Sanoin selvästi, samalla kun piirsin kaviollani maahan jonkin saarentapaisen. En minä edes tiennyt minkä muotoinen Caralia oli, mutta yritin silti. Tuhisin turhautuneena ja katsoin oria hiljaisena. Halusin ymmärtää mitä tuo puhui. Voikun osaisi kirjoittaa! Mutta vaikeaa oli hevosen kaviolla kirjoittaa. Hyvin vaikeaa tosiaan. Pudistelin taas päätäni, miettien miten tästä jatkaisin.
"Caralia on saari." Sanoin uudelleen ja mietin hetken. "Paljon hevosia." Lisäsin vielä. Olettavasti César ei ymmärtäisi mitä tarkoittaa paljon hevosia mutten ollut varma miten sen selittäisin. "Ben slecht verklaren." Mutisin ja yritin ryhdistäytyä.

Purin huultani kovasti. Miten ori ymmärtäisi mitä tarkoitan? Murahdin ja vedin henkeä.
"Paljon hevosia César." Sanoin. "Hevonen." Sanoin ja tönäisin oria. "Monta hevosta." Lisään ja tönäisen sekä oria että itseäni. Jos olisin ihminen, repisin hiuksia päästäni. Nyt tyydyin vain huokaisemaan, hyvin hyvin raskaasti, odottaen orin sanovan jotain.
Mutta tuskinpa se asioita selventäisi.

[lyhyttä..]

» Kotka "Tyyni"
» Khimaira "Epäuskoinen"
» Rijm "Surullinen"
» Zeraw "Katkera"
» Ragenan "Epäileväinen"
» Replica "Epävarma"
» Winchester "Neutraali"
» Добыто "Nöyrä"
» Ijzer "Nuori"
» Routakyyhky "Jäyhä"
» Vidar "Murehtiva"

Elämä on tulta
En jaksa enää juosta

Rivinoteeraukset.
Galleria.
Korppi.
Zarroc
Jokapaikanhöylä

ViestiKirjoittaja Siuri » 18. Syys 2010 20:11

Odotin innolla tamman vastausta. Siitä oli vaikea sanoa ymmärsikö se, vai ei, mutta jotain se selvästi ymmärsi, varmaankin tämän saaren nimen.
Katsoin tammaa sen piirtäessä kaviolla epämääräisen läntin maahan. Kurtistin kulmiani, mutta ymmärsin, että tämä ei toimi. Tältä hevoselta ei saa enempää luultavasti tietoa ihmepaikasta, vain omituisia länttejä maassa. Ehkäpä täällä vielä on hevosia, jotka puhuvat espanjaa. Tai ainakaan minä en voi kuvitella yhtäkään maata ilman hevosia.
Tamma jatkoi puhumistaan. Kahdella kielellä, harmi etten puhu niistä kumpaakaan. Pian Zoe tuli lähelleni, ja tökkäisi minua. Katsoin tätä ihmeissään, mutta pian hän näytti taas kohdistavan asian häneen. Tai meihin? Keskity Ces.. Hevonen?
”¿Caballos?” Toistin kysyvästi, ja tein saman, minkä toinen. Osoitin aluksi toista, ja sitten itseäni.
”Estoy el caballo y esta el caballo. Estamos caballos”, toistin tälle. Molemmat olimme hevosia, sitäkö hän tarkoitti? Taikka sitten jotain muuta meistä. Mutta mitä?
Ehkäpä hän yrittää selittää saaren hevosista? Että meitä on vähän? Tai paljon? Tai ei yhtään?
”¿Hay otro caballos?” kysyin, vaikken uskonut toisen ymmärtävän. Ehkäpä se ymmärsi hevos-sanan. Mutta entäpä tuo alku? Toivotaan parasta.

[Kuten myös ^^'...]

o. Lawless - Lumihevonen
t. Nessa - Vuoristoponi
o. Tuisku - Lumihevonen
o. Arthur - Vuoristoponi
t. Meg - Tasankohevonen
o. Lucas - Ylänköhevonen
t. Sinna - Metsäponi

Siuri
Admin

ViestiKirjoittaja Zarroc » 19. Syys 2010 10:40

Nyökkäsin oriille pontevasti. "Monta Caballos."
Kaksi kieltä. Ei kovin helppoa. Vilkaisin oria hiljaisena. Kauhean vaikeaa!
"Meitä on kaksi hevosta. Caraliassa paljon enemmän kuin kaksi caballos."
Yritin selventää Césarille sanojani edes jotenkin. Rypistin otsaani. Hän ei Hollantia tuntunut ymmärtävän. Kiristelin hampaitani tuskastuneena.
"Ehkä sinun pitäisi etsiä jokin espanjalainen hevonen?"
Mumisin. Harmi kun en tuntenut yhtäkään sen kielistä hevosta. Enkä edes ketään joka osaisi hiukkasen espanjaa ja voisi toimia tulkkina. Pudistelin päätäni. Mihin laumaan ori kuuluisi? Kenen johtajan luokse hänen pitäisi mennä? No, lumihevosiin nyt ei ainakaan.. Aavikkoponeihin.. Ehkä. Metsäponit? Vuoristoponit? En uskonut. Tasankohevoset? Ei. Ylänköhevoset?
Hetkinen. Tarkastelin orin vielä kerran päästä varpaisiin. Yläreihin hän kyllä kävisi.

"Ylänköhevosiinko olet liittymässä? Ylänköcaballos zwerm?" Kysyin, vaikka ori ei ymmärtäisikään muuta kuin Hevosiin ja caballos. Mutristin huuliani epäröivästi. Merel.. ei oletettavasti osannut espanjaa. Pureskelin huultani ajatuksissani. Ennenpitkää se oletettavasti kipeytyisi.
Ei sillä tällä hetkellä väliä ollut.
Viimeksi muokannut Zarroc päivämäärä 19. Syys 2010 11:23, muokattu yhteensä 1 kerran

» Kotka "Tyyni"
» Khimaira "Epäuskoinen"
» Rijm "Surullinen"
» Zeraw "Katkera"
» Ragenan "Epäileväinen"
» Replica "Epävarma"
» Winchester "Neutraali"
» Добыто "Nöyrä"
» Ijzer "Nuori"
» Routakyyhky "Jäyhä"
» Vidar "Murehtiva"

Elämä on tulta
En jaksa enää juosta

Rivinoteeraukset.
Galleria.
Korppi.
Zarroc
Jokapaikanhöylä

ViestiKirjoittaja Siuri » 19. Syys 2010 11:00

”¿Qué?” kysyin tamman puhumisen jälkeen. Luovutan, oli huono idea jäädä juttelemaan jollekkin, joka ei osaa kieltäni. Jotakin hevosista se yrittää selittää, mutta että sitten mitä?
Olin hiljaa. En puhunut enempää tammalle, eikä tammakaan hetkeen minulle. Pian se kuitenkin sanoi taas jotain, johon vain nyökyttelin päätäni. Ei näin.
”Perdón señora, yo me voy”, sanoin, ja olin valmistautunut lähtemään. Seuraavaksi etsisin jonkun, joka todella osaa espanjaa.
”¡Adíos!” sanoin tammalle, ja kumartaen kiitin sitä tästä pienestä hetkestä, jonka aikana se yritti auttaa minua. Ja auttoikin, nyt tiedän, että paikan nimi on Caralia, ja hevosen nimi Zoe.
”Y ¡muchas gracias!” huikkasin vielä, ja lähdin käynnillä kävelemään syvemmälle metsään. Ties minne joutuisin, mutta pakko täältä on jonnekkin päästä. Vaikkapa sitten ihmisten ilmoille, kaipaankin jo harjausta.

Alkoi sataa. Äsken melko kirkas taivas näytti yhtäkkiä harmaalta. Kaukaa meren toiselta puolen kohosi tummia sadepilviä, jotka lipuivat maata kohti.
Jatkoin sateesta huolimatta kuitenkin rauhallisella käynnillä, vaikka pisarat, jotka putosivat päälleni, eivät tuntuneet erityisen mukavilta.

Ces poistuu.

[kiitän pelistä, uusiks tässä pian ;)]

o. Lawless - Lumihevonen
t. Nessa - Vuoristoponi
o. Tuisku - Lumihevonen
o. Arthur - Vuoristoponi
t. Meg - Tasankohevonen
o. Lucas - Ylänköhevonen
t. Sinna - Metsäponi

Siuri
Admin

Seuraava

Paluu Merenranta