Mielipiteitä offline- ja onlinepelityylien risteytyksestä

Tältä alueelta löytyvät kaikki Caralian tulevaisuuden suunnitteluun liittyvät viestiketjut. Voit myös esittää mieltäsi askarruttavat kysymykset kysymyksiä ja vastauksia -viestiketjuun.

Mielipiteitä offline- ja onlinepelityylien risteytyksestä

ViestiKirjoittaja feiarth » 25. Kesä 2012 22:18

Hei! En keksinyt parempaakaan otsikkoa tälle, mutta ehkäpä asiani selviää tästä viestistä. Olen viime aikoina ollut hyvin epäaktiivinen, ja siksipä päähäni pälkähtikin idea, jolla saataisiin ehkä kannustettua verkkaisia pelaajia ja taukoilijoita takaisin pelaamisen pariin. Sain Sachilta hyväksynnän idealleni, mutta se kaipaa silti vielä hieman hiomista, joten keskustelkaamme julkisesti!

Ideahan on, että tehtäisiin foorumille pelialue, jolla saisi pelata onlinemittaista offia. Eli alue nopeatempoiselle pelille, ilman että molempien täytyisi olla samaan aikaan koneen ääressä. Mielestäni tämä helpottaisi kovasti esimerkiksi kiireellisten juonten eteenpäinvientiä sekä auttaisi taukoilijoita ja tarjoaisi mukavaa puuhaa myös aktiivisillekin pelaajille, jotka eivät kärky mesessä, mutta käyvät monta kertaa päivässä foorumilla. Tällä tyylillähän on pelailtu adminien luvalla monia tärkeitä kokouksia ym tärkeitä pelejä, ja minusta se on havaittu hyväksi tyyliksi.

Ja pelkona siitä, että tällainen pelimuoto yleistyisi liikaa, eikä kukaan enää pelaisi tavallista offlinea, juttelimme Sachin kanssa yhden pelin rajoituksesta. Ainakin alkuun. Eli jokaisella pelaajalla saisi olla käynnissä yksi lyhyt offi ja määrättömästi muita pelejä. Ja nimiäkin tälle pelimuodolle otetaan mielellään vastaan! Jotain helppoa offin ja onnin rinnalle! (:

Ei kai siinä sitten muuta. Saa kysyä tarkennuksia ja edotella mielensä mukaan. Sana on vapaa!
feiarth

Re: Mielipiteitä offline- ja onlinepelityylien risteytyksest

ViestiKirjoittaja Mintzu » 25. Kesä 2012 22:30

Kuulostaa paremmalta kuin hyvältä, ainakin jos on joku todella tärkeä kohta joka oikeasti vaatisi nopeaa pelaamista. Yhden pelin rajoituskin kuulostaa oikein hyvältä, joskin siltikin minusta olisi kivaa, että niitä parin lauseen rooleja ei tulisi hirmuisesti, että tämänkin pelitypin minimipituus pysyisi edes siellä normaalin onnin puolella.

Miksi tätä sitten kutsuttaisiin? :D Keskinopeaksi peliksi ("keskari" x'D)?

OFFTOPIC//Joskus itse asiassa mietin, tarvittaisiinko online/offline-luokittelua ollenkaan, jos säädettäisiin viesteille yksi minimipituus mutta ei maksimipituutta, ja näissä rajoissa pitäydyttäisiin aina. Silloin ei tarvittaisi erityistä jakoa offlineen ja onlineen.
Mintzu

ViestiKirjoittaja feiarth » 25. Kesä 2012 22:39

Keskari xD Ihan mahtavaa : D

Juu, pidetään ne chattimittaiset ropet vaikka sit siellä chatin tai mesen puolella, ei me niitä ehkä Caraliaan tarvita. Ja siksi ihan omaa aluetta tälle Sachin kanssa mietittiin, ettei sitten käy niin, että offipeli vaihdetaan "keskariksi", kun ei enää jakseta pelata. Ja mä olen jotenkin kamalan kiintynyt näihin luokitteluihin ja omiin alueisiinsa. Tahdon, että offia pelataan, koska sehän on oikeastaan se hyvän roolipelin määrityskin toisaalta. Sillä tavoin saa myös parhaan kuvan pelaajien pelityyleistä ja hahmoista - sekä omista että muiden. Ja lisäksi tykkään, että on tietty tyyli, jolla pelataan, eikä hypitä kesken kaiken offin ja onnin ja keskarin välillä (tää vakiintuu kohta oikeasti keskariksi, ellei joku tee jotain...).

Hmm.. joo. Ei kai siinä muuta : D Lisää keskustelua!
feiarth

ViestiKirjoittaja Mintzu » 25. Kesä 2012 22:44

Olen kyllä harmittavan usein törmännyt (jopa omalla kohdallani) siihen, että offlinesta tehdään offline, koska se ei muuten vain edisty. Jos voitaisiin pelata keskaria, ehkä homma muuttuisi parempaan päin? On hyvä tosiaan teroittaa, että pääpaino tässä roolipelissä on nimenomaan offlineissa eikä niissä onlineissa - joskin onlinet taitavat nykyään olla ehdottomasti se suositumpi muoto, kenties juuri lyhyyden takia (vaikka onlinessa monet kirjoittavatkin useasti offimittaisia viestejä).

OFFTOPIC//Rajoitus onlineiden määrälle offlineiden pelaamisen turvaamiseksi?
Mintzu

ViestiKirjoittaja Mwjan » 25. Kesä 2012 22:45

Mitään alkuperäiseen viestiin ei ole muokaamista ja aihe kuullostaa oikein hyvältä. Minusta se on hyvä tapa saada viralliset juonipelit pois alta, kuten aijemmin sanottiin. Joskus tuntuu vaikealta pelata tärkeää (koko Caraliaan koskien) peliä pitkin viestein ja asioita ei saada kulkemaan eteenpäin tarpeeksi reippaasti. Idea siis on liki täydellisesti suunniteltu.

Mielestäni yhden pelin rajoitus on sopiva alkuun, mutta miksei myös lopullisesti. Jos tästä joustetaan runsaasti on kohta niin, että foorumi on täynnä näitä pelejä eikä muita olekaan. Tässä tapauksessa offlinet katoaisivat. Kannattaa ainakin alkuun pysytellä pienissä lukemissa, ettei karkaa käsistä (tuntuu että hahmon jakautuminen moneen peliin on riistäytynyt, mutta täysin oma valinta kuinka peliä haluaa hahmolleen yhtäaikaa).

Nimiehdotuksia ei tule äkkiseltään mieleen, mutta ehkä joku smartoffline? Joku mikä kuvaa lyhyttä offlinea.. Keskari ei toisaalta iske minun mieleeni kovinkaan pistävästi.
Mwjan

ViestiKirjoittaja kujakettu » 25. Kesä 2012 22:48

Onnimittainen offi sillä ehdolla että yksi saa olla kerralla käynnissä, kuulostaa ihan hyvältä.
Sen sijaan onlinea puollan kyllä sen verran, että minun mielestäni offeille ja onneille ei pidä asettaa yhtä tiettyä minimiä. Online on nimensä ja tapansa mukaan aktiivista pelausta kun molemmat ovat online, ja idea on viedä peliä eteenpäin. Monet kirjoittavat silti myös ihan pitkiä viestejä onnipuolella ja joskus jopa yli 15 rivin onlineviestejä, joten en näe mitään syytä miksi sitä pitäisi alkaa vahtimaan. Online on aktiivista ja ihmisillä on näkynyt pysyvän järki ihan hyvin sen asian suhteen. Ei niitä parin rivin rooleja kovin usein ole, ja toisinaan kun on, niin ei minun mielestäni maailma siihen kyllä kaadu. Tavallinen offline sen sijaan on hitaampaa ja sen takia teksteissä on hyvä olla enemmän sisältöäkin - jos peli venyy jopa vuoden mittaiseksi ja jokaisessa roolissa on kaksi lausetta, niin ei siinä saa paljon mitään aikaiseksi. Siksi offilla on hyvä olla minimipituus, se nyikyinen n. 15 riviä.
Näin mielestäni.
Lyhykäisyydessään; kannatan tätä nopeaa offlinea, mutta en näe syytä onlinen minimipituuden asettamiselle. Ahdistuuhan sitä vähemmästäkin jos täytyy joka puolella kyylätä montako riviä tekstiä on, tämä on kuitenkin harrastus eikä mikään koulu.

//Ja keskari ei kyllä oikeen sytytä XDD Joku järkevämpi nimi, kii-tosh.
//Ja painotan vielä sitä että ei tässä jakautumissysteemissäkään ole mun mielestä vikaa, edelleen, ei turhaa holhousta kiitos eikä rajoituksia pelimäärille. Mun mielestä meillä on sen verran viisas pelaajakunta että ihmiset pitää maltin ja pelaa monipuolisesti, niinkuin tähänkin asti.
kujakettu

ViestiKirjoittaja feiarth » 25. Kesä 2012 22:57

Toistaiseksi en minäkään näe syytä, että onnipelien määrää tarvitsisi rajoittaa. Offeja pelataan kuitenkin ihan kiitettävästi. Huolestutaan sitten, jos niitä ei enää pelata (;

Mut tosi mahtavaa, että idea on saanut kannatusta! Itseäni helpottais tämmönen systeemi varmasti tosi paljon, koska välillä se offin kirjottaminen tuntuu vaan niin työläältä kun on väsy ja olevinaan kiireinen - samasta syystä ei myöskään ehdi kirjautua meseen, että vois pelata onlinea.

Smart offline tai ihan vaan short offline eli soffi? ;D

E// minustakin on ihan hyvin toiminut tuo rajoitukseton pelaaminen. Ihmisillä alkaa olla ihan kiitettävästi hahmoja, joten olisi vähän tyhmä senkin puolesta mennä rajoittamaan pelejä vaikka vanhaan yksi kappale kaikkia tms. Luotetaan fiksuihin pelaajiin, eikä kenenkään ole pakko pelejä ottaa enempää kuin vaikkapa se kaksi kappaletta, mikäli näin haluaa tehdä (:
feiarth

ViestiKirjoittaja Mintzu » 25. Kesä 2012 22:58

Työnimi keskari oli vain heitto, ei tarvitse seota XDDD Topiciin on vasta muutama viestiä tupsahdellut, eiköhän tälle pelityylille vielä oikea nimi keksitä.

Pelaajat osaavat varmaan itse pitää huolen siinä, että näitä risteytys-Risto-pelejä ei sitten ole kerrallaan kuin yksi menossa?

Minusta parin lauseen onnit ovat joskus aika jäätäviä. Tekstipohjaisen roolipelin ideana on nimenomaan kirjoittaa, ja noh... Sitten tekstiä, johon vastata, ei juuri ole. Jos inspiraatiota ei ole kirjoittaa pidempää tekstiä juuri sillä hetkellä, ehkä kannattaa siirtää pelaamista tuonnemmaksi. Joskus kyllä tulee pelatessakin vastaan aika tyhjentäviä tilanteita, joissa ei ole paljon ole hahmolla sanottavaa tai tehtävää, mutta silti. Ehkä tässä ei mitään ehdotonta sääntöä tarvita, mutta tahtoisin silti painottaa vahvasti Caralian pohjautuvan nimenomaan tekstille.

Itse en näe tässä tyylissä kuin plussapuolia. Itse puollan tätä pelityyppiä vahvasti, nyt pitäisi vain eri ihmisten mielipiteitä saada mukaan. Tarvitseeko tästä asiasta äänestää?

//Soffi kuulostaa sellaselta, joka voisi tarttua ainakin meikäläisen suuhun!
Mintzu

ViestiKirjoittaja Sussu » 25. Kesä 2012 23:00

Ikävä kyllä nyt ei irtoa mitään kunnollista mielipidettä, mutta komppaan täysin Amea.

Yksi onlinemittainen offline kuulostaa ainakin näin alkuun hyvältä, ettei porukka lopettaisi kokonaan offien pelaamista. Sen sijaan minusta tämä on toiminut todella hyvin, ettei pelirajoituksia ole - siksi en edelleenkään koe sellaisia tarpeellisiksi onlinepeleihinkään.

Täältä ei irtoa ideaa mahdolliselle nimitykselle, mutta ainakin tuo short offline kävi minunkin mielessäni Mwjanin ehdotuksen smart offlinesta luettuani. :D
Sussu

ViestiKirjoittaja werucchi » 25. Kesä 2012 23:02

Amethyst kirjoitti:Lyhykäisyydessään; kannatan tätä nopeaa offlinea, mutta en näe syytä onlinen minimipituuden asettamiselle. Ahdistuuhan sitä vähemmästäkin jos täytyy joka puolella kyylätä montako riviä tekstiä on, tämä on kuitenkin harrastus eikä mikään koulu.

Näin minunkin mielestäni. Pidetään ne onnit ja offit ihan erillään, niiden olemassaololleen on ihan syynsäkin, miksi ne olisi aluperinkään sitten kehitetty? :'D Menee touhu jo aika mahdottomaksi siinäkin vaiheessa jos pitää ruveta rajoittamaan onlineja, kun Caraliassa nimenomaan on se hyvä puoli ettei ole pelien määrärajoituksia. Se on jokaisesta itsestään kiinni miten paljon onlineja pelaa, mutta menettääkö joku sitten yöunensa, jos joku pelaa enemmän onlineja kuin offeja. Eikö pääasia roolipelissä ole se, että ylipäätään pelaa?

Mutta alkuperäiseen aiheeseen - mietin tässä että heittääköhän joku mua nyt mädillä tomaateilla, jos kerron, että olen tätä tehnyt onnien puolella? Siis että olen vastaillut omassa vuorossani olevia onneja, vaikka vastapelaaja ei ole ollut paikalla. Siksi ihan mietinkin, että tarvitseeko näille lyhyille offeille välttämättä tehdä mitään omia alueita, kun omasta mielestäni ne voisi suorittaa ihan onlineinakin, joita voi vastailla, kun itselle sopii sekä silloin, kun vastapelaaja on paikalla.

// kymmenenmiljoonaaihmistäehtiväliin XD no ei se mitään.
werucchi

ViestiKirjoittaja Mwjan » 25. Kesä 2012 23:04

Uskoisin että äänestystä ei tarvitse? Itse ainakin kannatan ideaa asioiden helpottamiseksi. Jos muiden mielestä tuntuu tämän helpottavan pelaamista/asioiden etenemistä, niin miksei. Kaikki voivat vapaamuotoisesti laittaa tänne omat mielipiteensä tämän idean suhteen. Itse sen kerroinkin ja kannatan.

Nimestä voidaan vielä miettiä tarkemmin.

Uskoisin kuitenkin kaikkien olevan sen verran fiksuja että kykenevät huolehtimaan peleistään sekä pelaamaan ne loppuun ja ellei kykene niin keskeyttää pelin siihen. Asetin vain mielikuvan sille, että kykeneekö pelaamaan pelinsä loppuun, huolimatta siitä vaikka hahmo olisi jakautunut 10 eri peliin. Ei kuitenkaan liity aiheeseen.
Mwjan

ViestiKirjoittaja Mintzu » 25. Kesä 2012 23:07

Apua mutta eihän pelimääriä olla rajoittamassa! Eihän? Itse ymmärsin niin, että vain tähän soffiin vain pistettäisiin rajaksi se 1 peli/per pelaaja?

werucchilla on myös hyvä pointti asiaan. Olen itse tehnyt erään toisen roolipelin puolella tuota samaa joskus, ja se on ollut ihan hyvä systeemi... Silloin entisestä onlinesta tulisi tavallaan uusi soffi.

Ja niin tosiaan, onko rajoitus niin että yks soffi/per pelaaja vai yks soffi/per hahmo?
Mintzu

ViestiKirjoittaja Siuri » 25. Kesä 2012 23:08

^Ei, ei heitetä. Veikkaan, että moni muukin on sitä tehnyt, jos ei yksinkertaisesti ole ehtinyt aiemmin/peli on kriittisessä vaiheessa tai jotain muuta.

Mutta asiaan. Joo, idea on hyvä, ja kannatan ehdottomasti tuota yhden pelin rajaa nyt alkuun. Näin saa monia vanhoja pelejä pois alta ja niin paljon muuta hyötyä.

Kuitenkaan en näe mitään vikaa nykyisessä online- ja offlinepelisysteemissä, eli kaikki on toiminut tähän asti ihan hyvin ja varmasti toimii näin jatkossakin. Offlinessa on ihan hyvä olla se alaraja, mutta online sen sijaan.. Itse olen pitänyt online-pelejä juuri sellaisina, että siinä ollaan hetkessä mukana -> viestit eivät aina siis ole pisimmästä päästä, koska kuka yksinkertaisesti alkaa miettiä säätiloja saatika edellistä kotimannertaan, jos on kovaa kinaa vastapelaajan hahmon kanssa?

Tosiaan tämän 'soffin' voi sitten laittaa vaikkapa sinne online-pelejen ala-aiheeksi; tuskin sille on kovin tarpeellista tehdä suuremmin tilaa foorumille?
Sachin pelinurkka ~ Aikajana ~ Seuranhaku ~ DA
Sachi köpötellyt mukana 06.03.'10 ->

o. Falcon - Ylänköhevonen
o. Lawless - Lumihevonen
t. Loska - Lumihevosten johtajatar
t. Titania - Tasankohevonen
t. Nessa - Vuoristoponi
o. Tuisku - Lumihevonen
o. Arthur - Vuoristoponi
t. Meg - Tasankohevonen
o. Lucas - Ylänköhevonen
t. Sinna - Metsäponi

» Matkalla kulkeneet: Adolf, César, Luna, Thalassa, Kashmir, Halla, Zephyr, Roll, Vonder & Darius
Siuri
Admin

ViestiKirjoittaja feiarth » 25. Kesä 2012 23:12

Onlinehan on tarkoitettu siihen, että sitä pelataan vaan, kun on molemmat paikalla.. Joskus on ollut jotain poikkeuslupia, joiden avulla onnia on saanut pelata muutenkin, mutta tällaista käytäntöä ei ole tainnut olla enää uuden foorumin aikana juurikaan käytössä.

Itse tykkäisin kamalasti, jos näitä kahta ei sekoitettaisi keskenään. Soffi tulee kuitenkin toivottavasti olemaan esimerkiksi se mesettömien vaihtoehto onnille. Toivon siis suuresti, että nämä eivät syrjäytä toisiaan, vaan toimivat vaihtoehtoina. Ja että ihmiset jatkavat onnin pelaamista, mikäli oikeasti ovat samaan aikaan koneella. Soffi sitten vaan vaihtoehtona. Vaikka tuskin ne toisiaan syrjäyttävät, jos lyhyelle offille otetaan rajoitukset käyttöön.

Ja juu, Mintzun tavoin tahdon toki painottaa sitä, että Cara jatkaa linjaansa laadukkaana roolipelinä, mutta meillä on niin fiksu pelaajakunta, että mä en usko, että pelaaminen missään kohtaa menee siihen, että heitellään vaan lausetta kerrallaan. Joskus on sellanen tilanne, että lyhyt viesti pitää kirjottaa, koska joissain tilanteissa yhtäkkinen maisemien kuvaileminen vaan tuntuis tyhmältä, mutta ehkä pelikaveria voi huomauttaa, jos se jatkaa lauseenmittaista pelaamista pidempään.

Hirveesti ihmisiä nyt kommentoimassa samaan aiheeseen : D Mahtavaa! Mut ei saa viestiään postattua, kun tulee kolme uutta.

Onlinepelien ala-alueeksi, kyllä. En ole valmis luopumaan onlineista kokonaan : D Jaaaaaa mitäs vielä tähän tuli.. yksi soffi per pelaaja, ainakin näin aluksi. Jaaaaa ei kai tarvitse äänestystä, ellei joku tule vastustamaan aihetta ihan hirveästi?
feiarth

ViestiKirjoittaja werucchi » 25. Kesä 2012 23:14

Sachiyo kirjoitti:Tosiaan tämän 'soffin' voi sitten laittaa vaikkapa sinne online-pelejen ala-aiheeksi; tuskin sille on kovin tarpeellista tehdä suuremmin tilaa foorumille?

Minusta tämä on parempi vaihtoehto kyllä kuin kokonaan uuden alueen luominen o/

Mintzu kirjoitti:Ja niin tosiaan, onko rajoitus niin että yks soffi/per pelaaja vai yks soffi/per hahmo?

Itse sanoisin että soffi per hahmo, koska kyllä olisi aika syvältä sitten, kun olisi kahdella hahmolla kiireellistä juonipeliä eikä toista voisi edes aloittaa ennen edellisen loppua.

Muttamutta. Se taisi jo tulla selväksi, että pidetään onlinet ja offlinet edelleen erillään ja koskemattomina? :D Se on ollut tähänkin asti toimiva systeemi, joten eiköhän pidetä se sellaisena.
werucchi

Seuraava

Paluu Suunnittelu ja ongelmanratkaisu