Maailman toisella puolen (yp)

Lammen ympärillä kasvaa puita ja pieniä pusikkoja. Vesi on kirkasta ja suhteellisen lämmintä meriveden viileyteen verrattuna, mutta hieman toista lampea kylmempää. Tämä lampi on aavistuksen syvempi kuin toinen, mutta siellä ei asu hevosille kovin vaarallisia eläimiä.

Maailman toisella puolen (yp)

ViestiKirjoittaja Cattish » 31. Heinä 2013 13:57

Gerenda
[Eli siis, Gerenda rantautui juuri Caraliaan]

Huokaisin ja painoin päätäni alaspäin. Jano kuivassa kurkussani tuntui sietämättömältä, eikä sitä helpottanut taivaalta porottava aurinko. En tiennyt missä olin, tai miten olin tänne päätynyt. Epätoivo ja hämmennys kaihersivat mieltä. En ollut nähnyt ainuttakaan hevosta missään, olin yksin koko maailmassa, ja minua pelotti. Olisipa täällä nyt joku, jolta kysyä missä olin. Joku, jolle voisin puhua, ja joka kuuntelisi, ihan kuka vain. Äkkiä huomasin jotain, kirkasvetisen lammen nimittäin. Innoissani hölkkäsin viimeiset metrit lammen luokse ja kahlasin polven syvyyteen veteen juoden ahnaasti. Nautin viileydestä joka kostutti kurkkuni ja sai oloni helpottuneeksi.

Janoni sammuttaneena astelin lampea ympäröivien pusikoiden viereen makoilemaan. Nurmi allani oli kostea ja miellyttävän tuntuinen karvaani vasten. Ojensin jalkojani ja yritin rentoutua.

"Come vorrei che per i cavalli vicino a me" [kuinka kaipaankaan hevosia lähelleni] ajattelin italiaksi. Jos joku tulisi ja selittäisi miten olin tänne joutunut, olisin kiitollinen. Yritin kiivaasti muistella aiempia tapahtumia, mutta en kyennyt moiseen. Jos oikein pinnistelin, muistin jotenkin etäisesti polttavan kuumuuden ja väsymyksen, joka piinasi minua. Jano ja nälkä.. Hiekkaa siellä täällä.. Ja sitten, kuin rukouksiini olisi vastattu, tuli yht'äkkinen helpotus. Olin miettinyt, mikä tuo voisi olla, mutten tiennyt. Vesi olisi kyllä käynyt järkeen..

"Most ne töprengett a múlt" [nyt lopetan menneen murehtimisen] tiuskaisin itselleni. Olin kokenut kaikkea kauheaa elämäni aikana, ja kukaties tämä mystinen paikka Jumalan selän takana, maailman toisella puolella, soisi minulle uuden elämän.

Leppeä tuuli puhalsi ylitseni saaden puut hymisemään aavemaista lauluaan. Tuuli tarttui harjaksiini tanssittaen niitä hetken pääni ympärillä. Valpastuin oitis. Nousin hieman ylöspäin nuuhkaistakseni tuulta hieman. Laajensin sieraimiani ja keskityin analysoimaan tuoksuja. Tuuli toi mukanaan makean tuoksun, jollaista en ennen ollut haistanutkaan. Se herätti mielenkiintoni. Mistä tuoksu tuli? Olisiko siellä missälie muitakin hevosia? Kampesin väsyneet raajani väkisin ylös nurmelta ja loikkasin ylös. Minun oli pakko päästä liikkeelle, vaikka kuinka väsyttäisi.

Astuin askeleen eteenpäin, ja epäröin pari sekuntia. Nyt lähtisin. En odottaisi enää hetkeäkään!

Nostin harkitun laukan. Askel askeleelta vauhti kuitenkin kiihtyi, ja lopulta nelistin jättäen viileävetisen lammen taakseni. Seurasin tuulta. Päämääränäni tuntematon.
Cattish

Paluu Pohjoinen lampi