One family under the sun

Metsä on melko avaranpuoleista aluetta, joka on loistava ajanviettopaikka helppokulkuisen maaston sekä metsien hyvän kunnon vuoksi. Monet hevoset saattavat ottaa laukkakisoja keskellä havumetsiä pujotellen kuusien ja mäntyjen oksien väleistä, kerta tilaa sen verran löytyy, vaikka silmien täytyy silti olla auki, ettei pää kalahda puunrunkoon vauhdin hurmassa.

Re: One family under the sun

ViestiKirjoittaja Rosadum » 04. Tammi 2016 21:59

Adorée

Kuuntelen korvat tarkkana, kun muut esittelevät itsensä, ja annan samalla katseeni porautua vuorollaan jokaiseen paikalla olijaan. Yritän painaa kerralla mieleeni kaikkien johtajien nimet ja ulkonäön. Loska, Ragenan, Nita, Gamette... ja tuo valkea ori, joka pomppaa tummasta maisemasta kuin palmu keskeltä hiekkaa. Hän on kiinnostava, kuten myös Nitan menneisyys - täällä saarella siis todellakin ON alkuperäisiä asukkaita! Jokainen johtaja kuvastaa jollakin tavoin omaa laumaansa ja näyttää siltä, että heidät on helppo kuvitella asustelemaan mainitsemilleen alueille. Mietin, onko minussakin muiden mielestä näkyvissä aavikkoa, mutta sitten Loska alkaa jälleen puhua, ja havahdun omista ajatuksistani takaisin nykyhetkeen.

Nyökkäilen hillitysti päälläni lumihevosten johtajattaren puhuessa. Olen miettinyt omassa mielessäni ihan samoja asioita, joista Loska kertoo puhuneensa rajavartijan kanssa. Mielipiteeni näkyy myös ulkoisessa olemuksessani ryhtini parantuessa entisestään ja simieni kirkastuessa valppaudesta. Olen jo avata suuni antaakseni kannatukseni Loskan pohdinnoille, mutta sitten alankin empiä. Miten näiden kaikkien johtajien läsnäollessa pitäisi puhua? En halua nolata itseäni, en ainakaan ihan vielä.

Kun minä vielä emmin, pieni ja vaalea Gamette ehtii puhua. Jään edelleen tarkkaavaisena kuuntelemaan, mitä metsäponien johtajattarella on sanottavana tähän asiaan. Gamette vaikuttaa kaikin puolin hyväntahtoiselta, ja huomaan, että se jostakin syystä ärsyttää minua.
Pyöräytän korviani levottomasti ja tutkailen omia tuntojani, kunnes keksin, miksi haluaisin niin mielelläni kaikki laumaani liittyvät koeajalle.
Kun Gamette on lopettanut - mielestäni oikein tyylikkäästi - oman puheenvuoronsa, katson nopeasti muita johtajia ja kun kenelläkään ei ole suu juuri sillä hetkellä auki, aloitan oman vuoroni.

"Minun on pakko sanoa..." ehdin sanoa, kun muistan, että kaikki muut ovat kertoneet jonkin verran omasta urastaan johtajana. Kai minunkin olisi hyvä kertoa sen verran itsestäni, nyt kun tämä Jokeri-asiakin on tullut puheeksi.
"Tosiaan, olen Adorée ja aavikkohevosista. Minulla ei ollut kyseenalaista kunniaa kohdata tätä Jokeria, mutta hänenaikaisensa tapahtumat saarella liittyvät kyllä siihen, miksi olen täällä nyt. Aavikkohevosten edellinen johtaja Amon-Ra lähti taisteluun Jokeria vastaan, tietojemme mukaan voitti, ja sittemmin katosi. Ehkä syynä oli taistelu, ehkä pääntauti, ehkä jokin muu, emme koskaan saa tietää. Joka tapauksessa minut nimitti johtajaksi Quilla, jonka varmasti moni on kohdannut joskus. Olen johtajana nyt toista... vai jo kolmatta vuotta? En ole varma." Vilkaisen kysyen Gametteen; hän on ehkä ollut tarpeeksi kauan lauman johdossa tietääkseen, että Quilla oli myös johtaja aikoinaan.

"Mitä tulee koeaikaan... Minusta ajatus on loistava! Totta on, että käytännössä valvonta ei ole helppoa, mutta ottaisin silti hyvin mielelläni tiukemman linjan laumaanliittymisiin." Puuskahdan ja kuopaisen jopa kevyesti maata etuseni alla; sen verran jännittävää ja tärkeän tuntuista on puhua tässä kokouksessa ja tästä asiasta.
"Aavikon ikuisuusongelma on pitkä raja laumattomien kanssa. Vaikka raja on suurimmalta osin pelkkää hiekkaerämaata, tuntuu laumattomien suunnalta tulevan silti hämmentävän paljon niitä, jotka haluavat liittyä aavikkohevosiin. Jotkut heistä ovat epäilyttäviä, mutta tällä hetkellä otan heidät laumaan, jos he näyttävät ulkonäöltään pärjäävän alueellamme."
Päättäväinen ilmeeni pehmenee vähän, kun vaihdan puheeni näkökulmaa.
"Lisäksi olen usein huolissani siitä, pärjäävätkö uudet laumalaiseni ihan oikeasti uudessa kodissaan. Aavikolla, ja varmasti teidänkin monen asuinalueellanne, olosuhteet ovat usein hyvin vaativat ja lisäksi hyvin erilaiset kuin mihin uusi laumalainen on tottunut.
Pidän laumaanliittymiseen liitettävää koeaikaa, on sen pituus sitten pari viikkoa tai kuukausi, turvallisuustekijänä niin lauman kuin liittyjän kannalta."

Päätän puheeni, vaikka mietinkin vielä mielessäni, etten osaa sanoa käytännön toteutuksesta yhtään mitään. Mutta ehkä jollakulla muulla on vastaus tähän kysymykseen...
Menossa mukana:
Aavikkohevonen, aamuauringon lapsi Adorée
Tasankohevonen, varjona vierelläsi Makil
Metsäponi, sydämenmurskaaja Sado
Seuranhaku ~ Aikajanat
Rosadum
Cara-lapsi

Edellinen

Paluu Havumetsä