If the flavor should remind you of greed.

Joen leveys, syvyys ja virtauksen voimakkuus vaihtelevat suuresti juoksun eri kohdissa. Tasaisella maalla paikoissa joki virtaa enimmäkseen matalana ja lempeänä, ja hiekkapohjaiset särkät soveltuvat mainiosti uimiseen. Paikoittain joen virtaus on kuitenkin vaarallisen voimakasta ja saattaa viedä varomattoman joenylittäjän mukanaan. Vuoristossa joki muodostaa rinteille lukuisia koskia ja pieniä vesiputouksia. Keväällä vuoristolumien sulettua joki tulvii ajoittain voimakkaasti ja aiheuttaa rinteille vaarallisia maanvyöryjä.

If the flavor should remind you of greed.

ViestiKirjoittaja Zarroc » 13. Kesä 2011 21:09

[Mukaan Diffe ja Titanak.]

RIJM

Askel.
Toinen ja laskut alkavat alusta. Laskin askeleita yhteismaan rajalta, saatoin niin pitää kiinni rytmistä ja ajatuksista. Askeleeni olivat pitkiä ja matkaanieleviä, raskaita kuitenkin. Katseeni harhailee pitkin joenvartta, se tupsahti noinvain eteeni kesken kaiken ja sekoittaa laskeskeluni. Pyöräytän silmiäni iloisesti virtaavalle joelle, joka tuntuu nauravan suurelle koolleni, joka on kuitenkin aika pientä virtaavaan veteen verrattuna. Katseeni hakeutuu automaattisesti maanpinnalle, kasveihin. Lasken pääni alas ja haistelen tarkasti jokaista jonka näen.

Mieleni hakeutuu Titanakiin kun tajuan löytäneeni sen kirpeäntuoksuisen vesikasvin jonka juuren olin pienelle tammalle syöttänyt. Minua puistatti edelleen hänen kohtauksensa muistaessani sen, muistaessani ne oudosti katkeilevat, korahtelevat sanat ja silmät jotka muljahtelivat valkoisina. Kylmät väreet kulkivat pitkin selkäpiitäni, mutta ulkokuoreltani olin tavanomaisen tyyni.

Silmäilin kasvia hiljaisena, pää kallellaan ja vain ajatellen. Se näytti jonkinverran eräälle toiselle kasville, joka ei kuitenkaan kasvanut lähelläkään vettä vaan viihtyi lähinnä tasangoilla. Minähän puhuin nyt Hiirenvirnasta, joka oli kylläkin täynnä myrkyllisiä valkuaisaineita enkä menisi juurtakaan syömään.
Katsahdin sivulleni ja äkkäsin Hevonhierakan joka auttoi pieniin vatsavaivoihin ja oli muutenkin miellyttävämmäntuoksuinen. Oikeastaan ihmettelin miten se tänne asti oli levinnyt, veden läheisyyteen, mutta oli ihan hyvä että se pystyi elämään täälläkin. Aika hyödyllinen jos totta puhutaan.

Täällä oli yllättävän paljon myös myrkyllisiä kasveja. Astelin vähän ympäriinsä ja katsastin kasvitarjontaa. Säpsähdin tajutessani että suoraan naaman edessä kasvoi Hulluruohoa. Värähtäen katselin petollisen valkeaa, pientä kukkaa ja sitten teräviä, väkämäisiä lehtiä. Tuota ei pitäisi mennä syömään... Todellakaan.
Zarroc liittyi Caralian riveihin lokakuussa 2009.

Aktiivipalveluksessa parantajista murhaajiin:
» Afgeleopen Zoe "Aggressiivinen"
» Kotka "Tyyni"
» Khimaira "Epäuskoinen"
» Rijm "Surullinen"
» Zeraw "Katkera"
» Ragenan "Epäileväinen"
» Murhaaja "Välinpitämätön"
» Hefaistion "Ahdistunut"
» Replica "Epävarma"
» Winchester "Neutraali"
» Cherisa - Arkkienkeli "Psykoottinen"
» Добыто "Nöyrä"
» Ra'zac Avrae "Hyväuskoinen"
» Ijzer "Nuori"
» Routakyyhky "Jäyhä"
» Vidar "Murehtiva"

Elämä on tulta
En jaksa enää juosta
Hakekaa minut pois täältä
Tehkää päivistäni arvokkaita

Rivinoteeraukset.
Galleria.
Korppi.
Zarroc
Jokapaikanhöylä

Re: If the flavor should remind you of greed.

ViestiKirjoittaja Different » 14. Kesä 2011 22:31

TITANAK

Harmaa papurikkotamma liikuskeli vuoristoponien alueella. Tuo oli palannut takaisin nykyisen laumansa alueelle, oltuaan pitkään yhteismaalla, tutkien sen sopukoita. Titanak alkoi jo pitää tätä karua, mutta kaunista seutua kotinaan, ja askeliaan kiihdyttäen tuo eteni havupuiden seassa. Huomaamattomasti tuo nuuhki ilmaa, haistaen veden hajun ilmassa. Raikas tuoksu johdatti papurikkoa eteenpäin, ja pian tuo hahmotti puiden seasta samaisen joen, jossa oli aiemmin tavannut Lejka-orin, ja samassa tamman mieleen putkahti Rijm.

Titanak oli lupautunut parantajaksi, mutta koska tammalla ei ollut minkäännäköistä koulutusta, tuo oli luvannut etsiä Rijmin, jonka tamma tiesi olevan parantaja, ja kysyvän, josko jätti haluaisi opettaa Titanakin parantajaksi. Tamma oli lähes jo unohtanut jätin etsimisen, mutta havahtui nyt muistaessaan hommansa, ja höristi korviaan. Tuon omatunto kolkutteli hieman, vaikka Lejka olikin vakuuttanut kärsivällisesti odottavansa. Silti tammasta tuntui, että oli tuhlannut kallista aikaansa, vaikka hymyssä suin muistelikin kaikkia kohtaamiaan hevosia, joista oli tullut tammalle tärkeitäkin, muutamasta harvasta ainakin.

Tamma yritti toiveikkaasti kuunnella, olisiko Rijm vaikka lähistöllä, mutta soimasi itseään enemmän. Sen lisäksi, että oli tehnyt oharit johtajalleen, tuo oli myös liian toiveikas - tuskimpa harmaa kohtaisi jättiä täällä, vuoristoponien mailla. Tamma muisteli saaneensa erikoisluvan liikkua vieraslaumojen alueilla, mutta tamma ei ollut käyttänyt sitä, mutta aikoi lähteä etsimään Rijmiä saaren eri kolkista pian, levähdettyään hetkisen. Tamma asteli iloisesti virtaavan joen rantaan, ja kurotti turpansa kohti vettä, siemaillen kylmää nestettä.
Different

ViestiKirjoittaja Zarroc » 17. Kesä 2011 12:13

Katseeni kulkeutui verkkaisesti ponitammaan joka oli tullut juomaan joesta. Olin senverta varjossa metsänpuolella että minua oli varmaankin vaikea nähdä - vaikka valkoinen olinkin - jos ei kunnolla ympärilleen katsonut. Pian kyllästyinkin piileskelyyn, en minä nyt tarvinnut mitään metsän reunasta. Olin tehnyt kasvikartoituksen suurinpiirtein. Astelin tyynesti kohti jokea ja Titanak'ia, joka siitä edelleen joi.
Seisahduin muutaman metrin päähän tammasta oikealle ja hymy nousi huulilleni.
"Hei."
Sanoin hiljaisella sävyllä. Oli yhä valoisaa vaikka ilta alkoi tehdä tuloaan ja sen perässä yö. Niin, eihän kesällä aurinko painunut mailleen koskaan kunnolla. Seisoin vaitonaisena paikallani, lepuuttaen toista takajalkaa täysin rentona. Katseeni kuitenkin viivähti aika-ajoin Titanak'issa, kuin jotain epäillen, vaikken suostunut sitä itselleni myöntämään - olin kuitenkin hieman huolissani tammasta.

Pystyin vain toivomaan että kaikki oli toiminut niinkuin oli tarkoitus ja Titanak tietäisi mitä tehdä kohtauksen tullessa. Oikeastaan minä kyllä uskoin että tietäisi, tamma ei ollut tyhmä ja hän oli imenyt tiedot itseensä melkein yhtä hyvin kuin Zoe. Tosin siinä oli hieman eroa, Zoe otti tiedot vastaan välinpitämättömästi, mutta tiesin hänen ottavan silti, Titanak otti ne innokkaasti - ja se oli hyvän oppilaan ominaisuus -, mutta saattoi innokkuudellaan samalla unohtaa jotain. Ja se ei olisi kovinkaan hyvä asia.

Joskus mietin pitäisikö minun kysyä jotakuta oppilaakseni, antaa osa runsaasta tietomäärästäni jollekin toiselle. Tietysti näin perusteellinen koulutus minkä minä olin saanut osakseni, kestäisi vuosia, mutta jos oppilaalla olisi aikaa, niin minähän opettaisin. Välillä ajatukseni viivähtivät taas Titanak'iin ja pohdin olisiko hänestä mihinkään. Kyllä olisi, tietenkin, mutta hän ei olisi kovin hyvä parantaja jos saisi kohtauksen kesken kaiken... No sitä murehtisi myöhemmin.
Päätin keskittyä nyt normaalijutusteluun Titanak'in kanssa.

» Kotka "Tyyni"
» Khimaira "Epäuskoinen"
» Rijm "Surullinen"
» Zeraw "Katkera"
» Ragenan "Epäileväinen"
» Replica "Epävarma"
» Winchester "Neutraali"
» Добыто "Nöyrä"
» Ijzer "Nuori"
» Routakyyhky "Jäyhä"
» Vidar "Murehtiva"

Elämä on tulta
En jaksa enää juosta

Rivinoteeraukset.
Galleria.
Korppi.
Zarroc
Jokapaikanhöylä

ViestiKirjoittaja Different » 17. Kesä 2011 22:26

Harmaa joi janoonsa, sitten vain, koska vesi viilensi mukavasti, ja makea jokivesi maistui miellyttävältä tamman suussa. Lopulta tuo enää vain leikitteli kirkkaalla, viileällä vedellä turvallaan, ja hitaasti tuo ojensi etusensa veteen, tuntien veden viileyden nyt myös jalkojensa ympärillä. Varoen liukastumasta tamma askelsi polviaan myöten virtaan, ja silloin tuon tummiin silmiin osui hahmo, joka oli jo melko lähellä tammaa itseään.
Suuri hahmo. Tamman sydän jätti yhden lyönnin välistä.
Valkea hevonen.
Rijm.

Titanak ei voinut uskoa, että tämän etsimä tamma käveli juuri silloin Titanakia vastaan, kun tuo oli toista etsimässä. Korviaan käännellen harmaa kuuli tervehdyksen, ja vastasi siihen hillityllä hymyllä, joka kyllä kuvasti ystävällisyyttä, mutta oli silti jotenkin etäinen ja vaikea tulkita. Tuo silmäili valkeaa yhä jotenkin yllättyneenä, mutta nyt jo paljon normaalimmin, sitten tumman katseensa tamman silmiin siirtäen.
"Tervehdys, Rijm. Olenkin.. etsinyt sinua", tamma sanoi, suorasukaisesti, mutta silti kaverillisen tuntuisella äänensävyllä. Papurikko piiskasi hännällään ilmaa, ja lennätti samalla pisaroita ympärilleen, lähinnä itsensä päälle, sillä tumma, punaiset latvat omaava häntä ylettyi veteen asti ja oli kastunut läpimäräksi.

Harmaa nosti hieman toista etustaan ilmaan, veden tippuessa papurikkorinkien kirjomalta karvalta, joka sekoittui polvista alaspäin tummaan, lähestulkoon mustaan karvaan. Kristalliset pisarat kirjoimat tamman karvapeitettä, valuen hitaasti alaspäin ja sekoittuen sitten veteen. Tamma kaarsi kaulaansa, pärskähtäen, ja vaipui hetkeksi mietteisiinsä. Miten hän esittäisi pyyntönsä omasta koulutuksestaan? Lejka kaipaili kipeästi parantajia laumaansa, ja Titanak lupautui, samalla luvaten pestautua Rijmin oppipojaksi, jos toinen vain suostuisi? Vai kenties tamma halusi oppia parantajaksi, ja Rijm olisi sopiva opettaja? Harmaa pohti kuumeisesti.
Entä jos valkea tamma ei haluaisi opettaa Titanakia? Entä jos tamma ei oppisikaan tarpeeksi nopeasti, ja Rijm kyllästyisi? Sitten papurikon olisi pakko vain itse opetella kokemusten kautta, mitkä kasvit parantaisivat, miten haavat hoidettaisiin, miten vammat korjattaisiin. Tuon olisi testattava kasvien vaikutukset itsellään - ja jo pelkkä ajattelukin sai Titanakin kavahtamaan.

Mutta hän ei saisi antaa Lejkan pettyä. Olihan hän jo luvannut.
Different

ViestiKirjoittaja Zarroc » 19. Kesä 2011 16:19

"Vai niin", sanoin rauhallisesti ja katselin kun Titanak näytti vaipuvan ajatuksiinsa. Tunsin joen ympäristön jo suht. hyvin etsintäretkeni ansiosta, siksi en voinut kuluttaa aikaa edes katselemalla ympärilleni. Tyydyin siis
katselemaan Titanak'ia, miettien mikä toista mietitytti niin kovasti. Ja oliko kaikki ihan kunnossa.

Saattoi olla että olin vain huolissani turhan päiten, ehkä kaikki oli oikeasti kunnossa eikä mitään pelottavaa ollut sattunut. Liittyen mitenkään mihinkään. Kuten vaikka Apacaan. En kyllä uskonut että kasvi enää vaikuttaisi, näin pitkällä aikavälillä, mutta ehkä Titanak oli osannut etsiä sen uudelleen? Täysin mahdollinen vaihtoehto.
Mietteliäänä vaihdoin hiukan asentoani, lepuuttaen toista takajalkaani kevyesti. Annoin katseeni harhailla ihan muutenvain ympäristössä, vaikutin kenties hajamieliselle, mutta pyrin seisauttamaan vaikutelman ja karkottamaan sen. "Miksi etsit minua?" Kysyin viimein ja pieni hymy viivähti suupielelläni.

Titanak näytti tosiaan aivan yhtä hajamieliselle kuin minä äskettäin ja jäin miettimään mikä häntä oikein vaivasi. Toivottavasti nyt ei ainakaan mitään kauhean pahaa, eikai tammalle vain ollut sattunut mitään? Työnsin kuitenkin ajatuksen pian syrjään mielessäni, Titanak näytti olevan ihan kunnossa. Ainakin ulkoisesti, sisäisestä mielentilasta en sitten tiennyt. Kuinka voisin tietääkkään? En ollut mikään ajatustenlukija tai tunnetilojen aistija. Sopi vain toivoa että tamma sanoisi pian ongelman lähteen. En liiemmilti pitänyt siitä että noin nuori vaikutti noinkin miettiväiselle yksilölle. Tietysti kaikki saivat ajatella mutta... äh, ei tästä tullut mitään.

Ryhdistäydyin odottamaan tamman vastausta.

» Kotka "Tyyni"
» Khimaira "Epäuskoinen"
» Rijm "Surullinen"
» Zeraw "Katkera"
» Ragenan "Epäileväinen"
» Replica "Epävarma"
» Winchester "Neutraali"
» Добыто "Nöyrä"
» Ijzer "Nuori"
» Routakyyhky "Jäyhä"
» Vidar "Murehtiva"

Elämä on tulta
En jaksa enää juosta

Rivinoteeraukset.
Galleria.
Korppi.
Zarroc
Jokapaikanhöylä

ViestiKirjoittaja Different » 19. Kesä 2011 21:27

Papurikko mietti vielä hetken, mutta sitten tuo ajatteli, että oli turha murehtia vielä asioita, sillä eihän hän ollut edes puhunut ajatuksistaan Rijmille. Harmaa repäisi itsensä ajatuksistaan takaisin maan pinnalle, ja kohdisti seesteisen, mitään kertomattoman katseensa valkeaan tammaan, pienen hymyn saattelemana.
"Ah, anteeksi. Minä vain murehdin yhtä juttua.. Tai siis", tuo sanoi, sitten hiljentyen. Äh, ei tästä mitään tullut. Tamma veti syvään henkeä ja loihti kasvoilleen vaatimattoman hymyn, luoden uuden silmäyksen Rijmiin.
"Niin, etsin sinua, koska minulla olisi eräs toive, koskien parantamista", tamma aloitti, nyt varmemmalla äänellä.

Ryhdikkäästi vedessä seisoen tamma napitti hetken suurta tammaa, miettien, miten jatkaisi. Ehkä tamma murehti aivan suotta, ehkä Rijm hyväksyisi ehdotuksen ja alkaisi opettaa Titanakia. Ja jos ei, se olisi Rijmin päätös, ja Titanak kyllä hyväksyisi sen.
"Olen nyt liittynyt vuoristoponien laumaan, jonne kaivattaisiin parantajia", tamma jatkoi, aavistellen Rijmin jo havaitsevan, mistä nyt oli kyse. Titanak rykäisi hennosti ja jatkoi sitten, sovittelevalla mutta itsevarmuutta saaneella äänellä.
"Lupauduin yrittämään opiskella ahkerasti, ja koettamaan, olisiko minusta parantajaksi", tamma sanoi, korviaan käännellen. Tuo yritti tässä välissä tulkita Rijmin ilmettä - oliko siinä kenties huvittuneisuutta, pystyikö tamma tulkitsemaan jo nyt ilmeestä sanoman "anteeksi, mutta idea on naurettava - minä en sinua kouluta", mutta rohkeasti tuo jatkoi yhä.
"Uskon, että osaisin jotenkuten opiskella itsekin, mutta luulen, että täydellisimmin oppisin sinun toimestasi", tamma päätti sitten, katseellaan Rijmiä tutkien. Tuon ääneen oli ilmestynyt pieni särö, joskaan tamma ei tiennyt, huomasiko Rijm sitä - pientä hermostuneisuutta Titanakin äänessä. Sisimmässään tuon itsevarmuus oli juuri särkynyt, ja tammaa yksinkertaisesti jännitti niin, ettei tuo tiennyt, miten päin olla. Nyt olisi se hetki, jolloin Rijm päättäisi, mitä tekisi. Nopeasti tamma vielä lisäsi;
"En tietenkään halua painostaa, ja päätös on kokonaan sinun", tuo sanoi, normaalilla hillityllä äänellään, kuitenkin hieman epävarman kuuloisesti. Kyllä, hän halusi tätä, hän vain pelkäsi, mitä Rijm vastaisi.
Different

ViestiKirjoittaja Zarroc » 23. Kesä 2011 14:01

Kallistin päätäni kevyesti ja katselin kun Titanak selitteli minulle. Kuuntelin tarkkaavaisesti korvat höröllään. Selityksen loputtua miettiväinen ryppy jäi otsalleni kun keskityin pohtimaan. Titanak oli sairas, hän ei olisi sopivas oppilaaksi. Mutta hän oli innokas oppimaan ja parantajan olisi aina helpompi lääkitä itseään. Mutta siitä tulisi aina vastuuta, paljon vastuuta. Ei voisi vain olettaa että kaikki menisi hyvin, pitäisi tietää ja osata. Ja sairaskohtaus kesken parannussession olisi pahin mahdollinen vaihtoehto.

Huokaisten käänsin katseeni tamman silmiin, korvat taaksepäin suunnattuina. Olin tehnyt päätökseni.
"Titanak, sinä olet vakavasti sairas. Se ei ole parantajalle välttämättä kovin hyvä ominaisuus."
Annoin hiljaisuuden laskeutua ja jäin taas ajattelemaan, silmät ja ilme täysin ilmeettömänä, välinpitämättömänä. Katsoin kun Titanak jännitti, luin sitä hänen elekielestään ja virnistin sisimmässäni, ulkokuoreltani täysin tyynenä. Tamma halusi oikeasti oppia. Voisinko minä kieltää sen häneltä? Oliko se minun vallassani?
Ei, ei ollut. Jos hän halusi oppia parantajaksi, hän varmaankin maistelisi itse kasveja ja katselisi mihin ne ehkä toimisivat. Huono ajatus eikä myöskään kovin käytännöllinen, Titanak voisi hankkia sillä tyylillä itselleen myrkytyksen. Värähdin hieman, pysytellen kuitenkin edelleen välinpitämättömän näköisenä.

"Mutta, minä olen päättänyt että otan sinut oppilaakseni."
Huokaisin raskaasti sanojeni päätteeksi. Olinko tehnyt oikean ratkaisun? Ottanut mielisairaan parantajakoulutukseen? Ei voi olla totta... Mutta kai minä tavallaan hiukan säälin Titanak'ia ja sisimmässäni tiesin että hänestä tulisi vielä hyvä parantaja.

» Kotka "Tyyni"
» Khimaira "Epäuskoinen"
» Rijm "Surullinen"
» Zeraw "Katkera"
» Ragenan "Epäileväinen"
» Replica "Epävarma"
» Winchester "Neutraali"
» Добыто "Nöyrä"
» Ijzer "Nuori"
» Routakyyhky "Jäyhä"
» Vidar "Murehtiva"

Elämä on tulta
En jaksa enää juosta

Rivinoteeraukset.
Galleria.
Korppi.
Zarroc
Jokapaikanhöylä

ViestiKirjoittaja Different » 23. Kesä 2011 20:03

Harmaa liikahteli vedessä, ja sai veden pintaan väreitä, jotka paljastivat tamman lähes huomaamattomat liikkeet. Tuon korvat kääntyivät taakse, mutta palasivat pian eteen, tuon huomatessa Rijmin alkavan vastaamaan. Kuullessaan ensimmäiset tavut Rijmin vastauksesta Titanakin jännitys kuitenkin laukesi, ja tuon sisälle tuli tyhjyys, ei kerrassaan mitään tunteita. Ei iloa, ei pelkoa, ei mitään. Oli vain Rijm, joka tekisi päätöksensä.

Titanak, sinä olet vakavasti sairas

Titanakin ilme ei värähtänytkään. Sisällä tamma tunsi vihlaisevan kivun, joka ei kuitenkaan liittynyt millään tavalla fyysisiin tuskiin, vaan tamma tunsi sen sydämessään, itsetunnossaan ja mielessään. Eikai sairaus taas rajoittanut tamman elämää? Titanak ei kysellyt itseltään "miksi, miksi aina minä?", vaan tuo tyytyi vain hyväksymään ajatuksen hylkiöitsestään. Tamma oli jo kääntämässä katseensa muualle Rijmistä, mutta tuo pysyi lujana. Hän oli tiedostanut tämän vaihtoehdon, tiennyt sen olemassaolon, tajunnut sen olevan lähempänä kuin se, että Rijm kelpuuttaisi hänet - mutta silti sen vastaanottaminen tuntui kuin miekan iskulta suoraan sisimpään.

Pieni, tukahdutettu hengähdys karkasi tamman huulilta. Se ei ollut turhautunut tai pelokas, vaan enemmänkin vilpittömästi hämmentynyt ja viaton. Mikä Titanakin paikka sitten oli? Jos häntä ei edes kelpuutettu parantajaksi.. Mutta ei, Titanak ei antanut itsensä ajatella niin. Rijm puhui asiaa, ja Titanak tiedosti hyvinkin mahdollisuuden, että Apaca häiritsisi parantamista. Jos harmaalla olisi jonkun henki käsissään, Apacan ilmestyminen kriittisellä hetkellä voisi katkaista parantamisyrityksen ja ohjata uhrin suoraan Tuonelaan. Mutta Titanak olisi ollut valmis yrittämään, sillä tamma halusi vain muiden parasta, ennemmin tuo uhrautuisi ystävänsä puolesta kuin katsoisi tämän kärsimystä vierestä, mutta Titanak ajatteli aiheuttavansa vain enemmän pahaa parannusyrityksillään.
"Minä-", tamma aloitti, mutta valkea hevonen aloitti ensin.

Meni sekunti, kaksikin, ennenkuin papurikko näytti edes tajuavan, mitä Rijm sanoi. Tamma hengähti uudestaan, nyt kuuluvammin, ja yritti sanoa jotain, mutta uusi hengähdys tukahdutti sanat alleen. Vasta toivuttuaan ensijärkytyksestä Titanak sai äänensä kuuluville.
"Olen... yllättynyt", Titanak sanoi, ymmällään, oikein tietämättä mitä ajatella.
"Yllättynyt ratkaisustanne.. Varsinkin sen jälkeen, mitä sanoitte, kun palautitte minut todellisuuteen", tamma jatkoi, katsoen mitäänsanomattomin silmin Rijmiä. Ei, tamma ei voinut syyttää valkeaa mistään. Rijm oli oikeassa. Titanak oli sairas, ja se oli vaaraksi. Kaikki ristiriidat alkoivat haihtua Titanakin päästä, ja tuo selkeytti ajatuksiaan.
"Mutta olen valmis ottamaan oppejanne vastaan, mikäli koette, että minusta todella on siihen.. Apacasta huolimatta", Titanak päätti, katsoen päättäväisesti Rijmiin.
Different

ViestiKirjoittaja Zarroc » 02. Heinä 2011 14:57

[Pahoittelen kestoa.]

"Tiedän." Kuiskasin hiljaa. Nuoren tamman uskaliaisuus ja rohkeus saivat minut kenties hieman tolaltani, mutta uskoin silti päättäneeni oikein. Vaikka olinkin vielä hieman epävarma. Katselin Titanak'ia pää hieman kallellaan. Ensin, ennen kuin voisin aloittaa opettamisen olisi pakko tarkistaa oliko Titanak muutoin täysin terve. Kuin...päästään. Eihän se tamman vika ollut, mutta silti.

"Oletko terve? Sattuuko johonkin? Millainen vastustuskyky sinulla on?"
Kysyin rauhalliseen tahtiin kolme kysymystä peräjälkeen johon halusin vastaukset heti enkä viidestoista päivä. Ei kuitenkaan ollut tarve kiirehtiä liikaa, aikaa olisi aina.
"Milloin viime kohtauksesi oli?"
Kysyin viimein, ääni edelleen samanlaisena, en näyttänyt tunteitani. Minun täytyisi tietää kaikki oppilaani terveydestä, muuten joutuisin harkitsemaan päätöstäni vakavasti uudelleen. Ja varmaan joutuisin nytkin jos Titanak'in vastustuskyky olisi hyvin huono tai jotain muuta.

En tiennyt oikeastaan mitään tamman menneisyydestä, mitä hänelle oli silloin käynyt, oliko sattunut jonkinlaisia tapaturmia tai muuta. Parantajan niin fyysinen kuin henkinenkin kunto pitäisi olla kunnossa, parantajat joutuivat kantamaan raskaita taakkoja. Se puistatti minua hiukan mutta käänsin päättäväisen, kenties hiukan miettiväisenkin katseeni takaisin Titanak'iin.

» Kotka "Tyyni"
» Khimaira "Epäuskoinen"
» Rijm "Surullinen"
» Zeraw "Katkera"
» Ragenan "Epäileväinen"
» Replica "Epävarma"
» Winchester "Neutraali"
» Добыто "Nöyrä"
» Ijzer "Nuori"
» Routakyyhky "Jäyhä"
» Vidar "Murehtiva"

Elämä on tulta
En jaksa enää juosta

Rivinoteeraukset.
Galleria.
Korppi.
Zarroc
Jokapaikanhöylä

ViestiKirjoittaja Different » 03. Heinä 2011 16:57

Vesi alkoi hiljalleen puuduttamaan Titanakin jalkoja, ja tunne oli hieman epämiellyttävä. Liikehdintä ei enää poistanut tunnetta, ja vaikka Titanak kuuli nyt kolme kysymystä, tuo kapusi joesta rannalle ensin harkituin, rauhallisin liikkein, kääntyi kohti Rijmiä ja otti ryhdikkään asennon tuon eteen, ilme miettiväisenä.
Oliko hän muutoin terve? Hänellä oli hyvä yleiskunto. Hän jaksoi juosta kovaa, pitkiäkin matkoja, mutta harvoin teki niin - yleensä Titanakin näki vain kävelemässä hillityin askelin. Muutoin Titanak ei paljoa sairastellut.
"Olen terve.. Jos ei oteta lukuun pirstomielisyyttä", Titanak sanoi hitaasti, punniten, vastasiko oikein. Olisiko hänen pitänyt Apacan vuoksi sanoa ei? Tamma siirtyi silti miettimään seuraavaa kysymystä.
Koskiko johonkin? Tamma nosteli yksitellen jokaista jalkaansa. Ei, tammalla oli harvoin kipuja. Nekin harvat kivut, mitä hänellä oli, olivat lähinnä Apacan aiheuttamia, satunnaisia ruhjeita sun muita, jotka syntyivät kohtausten aikana.
"Ja ei, en kärsi kivuista", Titanak jatkoi pienen tovin kuluttua. Tuon tummat silmät haravoivat oikein mitään näkemättä ympäristöä, tuon miettiessä.
Viime kohtaus? Mietitäänpä. Titanak kuljetti ajatuksiaan, ja siirsi lopulta silmänsä Rijmin silmiin, vastaten hiljaa.
"Muutama päivä sitten. Ei kovin voimakas kohtaus, mutta selvästi kovempi kuin normaali Apacan ilmestyminen", tamma totesi, kevyellä äänellä, mutta silmät synkistyneinä. Niin, kohtaukset. Ne olivat tammalle arka paikka, eikä tuo mielellään puhunut niistä, mutta tamma ymmärsi, että jos hän aikoi parantajaksi, hänen olisi avoimesti puhuttava itsestään - myös kohtauksistaan.
Ja Titanak kyllä ymmärsi, että Rijm kyseli vain sen vuoksi, että parantajan oli yksinkertaisesti tiedettävä, minkälaista hevosta opetti, mutta silti Titanak ei voinut poistaa tunnetta, joka tuon mielessä kummitteli. "Taas sairaus vedetään esille. Olen kummajainen" -ajatus pyöri papurikon mielessä, poistumatta.
Different

ViestiKirjoittaja Zarroc » 10. Heinä 2011 09:56

Nyökkäsin tyytyväisenä.
"No sehän hyvä." Titanak oli siis terve. Oikein hyvä. Paitsi tietysti....Apacaa lukuunottamatta. Josta nyt sitten päästiinkiin kohtauksiin. Nyökkäsin siihenkin ilmoittaen ymmärtäneeni. Viimein päätin aloittaa opetuksen ja katsoin Titanak'ia silmiin.
"Parantajan ominaisuuksiin ei kuulu vain kasvitiedettä ja niiden käyttöä, parantajan täytyy osata myös kuunnella ongelmia sekä puhua niin vakuuttavasti että potilas hymyilee vaikka ilmoittaisit hänen kuolevan kahdentoista tunnin kuluessa."

Valitettavasti olin joutunut käyttämään itsekin samaista puhekykyä joskus. Se oli kamalaa. Titanak tarvitsisi paljon mielenlujuutta selvitäkseen niinkin pitkälle kuin minä. Se oli vaikea ja raskas tie ihan ilman mielisairauksiakin. "Emme voi sekoittaa sinulle mitään lääkettä sairauteesi, ainoa mahdollinen vaihtoehto hidastaisi refleksejäsi valtavasti ja saisi sinut hyvin uneliaaksi. Sinun on vain varauduttava kohtauksiin hyvin."

Jatkoin hitaasti, niin että Titanak varmasti ymmärtäisi asian. Hänen pitäisi tietää peruskäsitteet parantajan ammatista, minulla ei ollut mitään hajua kuinka paljon aikaa minulla olisi opettaa häntä. Eihän aika tietenkään maailmasta lopu mutta kuitenkin.
Jotkut sisällyttivät siihen pieniä....aikarajoja. Ja se ei ollut aina mikään hyvä asia, jos piti selittää aiemmin parantajan saralla aivan kokemattomalle hevoselle asioita joita hän ei välttämättä ymmärtäisi hetkessä. Minä tarvitsin aikaa, ehkä enemmän kuin olisi saatavilla.

Mutta nyt oli vain pakko tulla toimeen tällä mitä oli.

[anteeksi kestosta :3]

» Kotka "Tyyni"
» Khimaira "Epäuskoinen"
» Rijm "Surullinen"
» Zeraw "Katkera"
» Ragenan "Epäileväinen"
» Replica "Epävarma"
» Winchester "Neutraali"
» Добыто "Nöyrä"
» Ijzer "Nuori"
» Routakyyhky "Jäyhä"
» Vidar "Murehtiva"

Elämä on tulta
En jaksa enää juosta

Rivinoteeraukset.
Galleria.
Korppi.
Zarroc
Jokapaikanhöylä

ViestiKirjoittaja Different » 24. Heinä 2011 12:04

# Ei mitään, itsellänikin offlinejumituksia D: #

Titanak seisoi aloillaan, kuunnellen tarkasti kaiken mitä Rijm kertoi. Tuon ilmeestä ei paistanut tarkkaavaisuus, vaan tuon silmät olivat tutun utuiset, mutta tuon korvat tallettivat tarkkaan kuunnellut sanat tamman päähän, jossa tuo vaali niitä.
Rijmin sanat olivat osa raskaita, mutta Titanak otti painolastin vastaan. Vaikka hän tiesi pian kantavansa sellaista taakkaa harteillaan, joka olisi joillekin vaikea kestää, papurikko tiesi pystyvänsä siihen.
Vaikka harva sen näkikin, ja vielä harvempi siihen uskoi, Titanak oli vahva ja sitkeä. Hän oli oppinut siihen. Hän jaksoi.

Titanakin olisi vain hallittava Apaca. Menisi aikaa, varmasti monia kuukausia, ennenkuin hän saisi mitään tuloksia. Mutta hän yrittäisi. Yrittäisi kovemmin kuin koskaan, ja tamma tiesi, että häntä ajaisivat eteenpäin halu onnistua ja näyttää, ettei hän ollut pelkkä sairautensa aiheuttamissa tuskissa piehtaroiva raukka, vailla merkitystä.
"Uskon, että voin opetella hallitsemaan Apacaa. Luulen, että sekin asia on hallittavissa, mutta uskon myös, että vakauteen harjoittelu vie paljon aikaa", tamma sanoi hiljaisella äänellä, rauhalliseen ja hillittyyn sävyynsä.
Tamman ääni pysyi yleensä vakaana. Titanak uskoi sen olevan hyvä ominaisuus parantajalle, mutta tamma ei ollut varma Rijmin mielipiteestä.

Titanak venytti kaulaansa ja haukotteli sitten hieman. Huonosti nukutut yöt verottivat nyt häntä, ja tamma tunsi pistelyä silmissään. Päiväunet eivät olisi tehneet lainkaan pahaa, mutta nyt hänellä oli paljon tärkeämpää tekemistä.
"Ja aikahan ei lopu kesken", Titanak lisäsi vielä.
Different

ViestiKirjoittaja Zarroc » 08. Elo 2011 12:17

[Jep, tästä hyvästä olisit edes potkinut.]

Titanak kuunteli tarkkaavaisesti ja se hymyilytti minua hieman, vaikka keskustelunaiheessa ei sinänsä mitään hymyilyttävää ollutkaan. Tamma sanoi taas jotain Apacasta, kertoi opettelevansa hallitsemaan sitä ja minä nyökkäsin. Hyvä niin. Aikaahan se veisi, paljonkin, mutta kaipa Apaca oli jotenkin hallittavissa. Niin ja tosiaan, ei se aika maailmasta loppunut.

Huomatessani pikkutamman haukottelevan siirsin korviani hieman taakse ja vilkaisin ympärilleni. Jep, paikka oli turvallinen edelleen ilman mitään erikoista.
"Titanak, sinun olisi hyvä nukkua vähän."
Hän ei voisi väsyneenä keskittyä kunnolla opetukseen ja jotkin tärkeät seikat voisivat mennä ohitse hänen korviensa. Ja sitä minä en voinut sallia, aikaa aina oli mutta sitä ei ollut tarpeeksi kaiken uudelleenopetteluun.
"Minä en suostu opettamaan väsynyttä oppilasta, Titanak."
Sanoin varoittavasti, koska epäilin että tamma saattaisi laittaa vastaan. Niinhän ne aina sanoivat, ei, ei minua väsytä ollenkaan vaikka haukoittelee. Sama asia kuin sanoisi ei, ei satu lainkaan vaikka makaisi kivun kyyneleet silmissään katkenneen jalan kanssa jossain.

Niin, yrittävät olla aina niin urheita ja jaksaa kaiken. Mutta se on vain typeryyttä ja koituu lopulta kohtaloksi, siksi minäkään en suostunut yrittämään mahdottomia tai avaamaan sydäntäni liikaa kenellekään. Siitä ei nimittäin koituisi mitään hyvää ja lopulta särkyisi. Romahtaisi. Sille ei voinut mitään.
Minun oli odotettava sen aikaa että Titanak saisi nukuttua muutaman tunnin. Hänen johtajallaankin täytyi nyt olla aikaa odottaa, minulla oli omat sääntöni ja ehtoni tässä sopimuksessa jota en ollut tehnyt kasvokkain ylemmän puolen kanssa. Ja parantajana odotin että myös minun ehtojani kuunneltiin.

» Kotka "Tyyni"
» Khimaira "Epäuskoinen"
» Rijm "Surullinen"
» Zeraw "Katkera"
» Ragenan "Epäileväinen"
» Replica "Epävarma"
» Winchester "Neutraali"
» Добыто "Nöyrä"
» Ijzer "Nuori"
» Routakyyhky "Jäyhä"
» Vidar "Murehtiva"

Elämä on tulta
En jaksa enää juosta

Rivinoteeraukset.
Galleria.
Korppi.
Zarroc
Jokapaikanhöylä

ViestiKirjoittaja Different » 09. Elo 2011 13:23

Rijmin huulille kohosi odottamaton hymy, joka kirvoitti pienen hymyn myös papurikon vaalenpunaiselle turvalle. Tuo käänsi korviaan hiukan eteenpäin, tiiraili utuisilla silmillään suurta, vaaleaa parantajatammaa, ja kuullessaan Rijmin sanat nyökkäsi kevyesti.
"Totta", tamma tokaisi hillityllä, melko mitäänsanomattomalla äänellä, ja hymyili vielä hiukan, kunnes vakavoitui ja vilkaisi ympärilleen. Ympäristö, metsä ja joki olivat rauhallisia, kaikki oli ennallaan. Luultavasti tämä olisi turvallinen paikka nukkua.
"On ollut niin paljon kiireitä, että uni on jäänyt vähälle", tamma tokaisi vielä, ennen kuin nykäisi itsensä liikkeelle ja käveli Rijmin ohi tuon takana kasvavan kuusen alle.

Hennot askeleet kuljettivat Titanakin pehmeälle kumpareelle, joka oli päällystetty sammalella. Sen vieressä maa vietti hyvn loivasti alaspäin, pieneen muutaman sentin syvennykseen. Titanak käveli sinne, upottavilla sammalilla tasapainotellen, sitten kääntyen seisomaan kasvot Rijmiin päin. Tamma koukisti varoen jalkansa ja asettui makaamaan, ojentaen sitten hennosti jokaisen jalkansa alleen pieneen suppuun. Sitten tamma silmäili hetken Rijmiä, loi pienen hymyn tuon suuntaan, ja ummisti silmänsä.

Hetken ajan, silmät suljettuina Titanak kuunteli veden ääntä, tuulen suhinaa ja oksien kahinaa. Sammalpeitteen sekaan pudonneet neulaset pistelivät hieman, mutta papurikko ei välittänyt. Tuo rentoutti itsensä ja välittämättä kunnolla tarkkailla ympäristöään tuo kuunteli vain luonnon omaa kehtolaulua, joka johdatti tammaa rauhalliseen ja syvään uneen, joka pyyhkisi väsymyksen kuin kyyneleet tamman silmistä.
Ja nukahtaminen kävi helposti. Ei mennyt kauaa, kun väsynyt papurikko oli jo uinahtanut syvään, rauhaisaan uneen.
Different

ViestiKirjoittaja Zarroc » 07. Syys 2011 18:32

[ahiajajajaajaiiiii mikäs hitto on tämä kesto ;;____;; eijumalauta et sitte potkinu tai mitään? urgh]

Jään katsomaan pienen tamman perään kulmat hieman kohollaan. Jaah, hän oli mennyt ihan suosiolla? Ilman pakotusta, käskyjä, aneluja, pyyntöjä tai rukoiluja. Hän oli sanonut että totta, hän oli mennyt sinne niin, painunut kumpareen suojiin ja jättänyt minut valvomaan. Minua ei kyllä edes väsyttänyt, olin lähinnä tottunut olemaan joskus pitkiäkin aikoja hereillä, jos piti valvoa jonkin potilaan vierellä tai muuta vastaavaa. Minä jään katsomaan papurikon jälkeen tummat silmät avoimina kuin kuuton taivas. En minä tiedä oikein mitä ajatella. Hän on niin avoin. Tuskaton, mutta kokee silti tuskan omana painonaan, ehkäpä Apacan takia.
Mokoma alivuokralainen.
Tuhahtaen painan pääni alas ja maistelen taas hieman keskikesän ruohoa, joka kasvaa villiintyneen rehevästi täällä joen lähistöllä. Minä vain syön, kun ei muutakaan tekemistä ole. Odotan että Titanak herää ja syön. Olisin kuin syöttöporsas jos söisin koko sen ajan kun tamma nukkuisi...

AIKAHYPPY

Muutama tunti on kulunut. Minä seison keskellä jokea häntäjouhet puoliksi märkinä, leijuen kevyesti pinnalla. Eivätkä ne leiju, kelluvat vain, kuin valkoinen kehä minun ympärilläni. Minä painan pääni alaspäin ja juon hieman. Kaipasin viilennystä ja sain sitä, kävelemällä jokeen.
Annan katseeni harhailla edelleen nukkuvan papurikon suuntaan. Kaipa hän kohtapuoliin heräisi, vaikka tuollainen syvä uni saattaisikin vetää mukanaan useammaksi tunniksi. Minun pitäisi kuitenkin opettaa häntä ennen auringonlaskua, mutta onneksi siihen oli näin kesällä vielä aikaa. Aurinko alkoi lähennellä ahdistavasti taivaanrantaa, minä en tänään pitänyt sen oransseista säteistä. Tietysti voisin käyttää yötä hyväkseni ja opettaa Titanakia sen vähäisessä valossa tunnistamaan kasveja pelkän hajun perusteella.
Niin, siitä voisi aloittaa.
Jahka arvon neiti nyt joskus nousisi ylös.

» Kotka "Tyyni"
» Khimaira "Epäuskoinen"
» Rijm "Surullinen"
» Zeraw "Katkera"
» Ragenan "Epäileväinen"
» Replica "Epävarma"
» Winchester "Neutraali"