Uusia polkuja

Tämän joen vedet tulevat suoraan jäätikön sulamisvesistä, joten vesi on ympäri vuoden erittäin kylmää. Joen leveys, syvyys ja virtauksen voimakkuus vaihtelevat suuresti juoksun eri kohdissa. Joissakin paikoissa joki virtaa matalana ja lempeänä, ja hiekkapohjaiset särkät soveltuvat veden kylmyyttä lukuun ottamatta mainiosti uimiseen. Paikoittain joen virtaus on kuitenkin vaarallisen voimakasta ja saattaa viedä varomattoman joenylittäjän mukanaan. Keväällä jäätikkölumien sulettua joki tulvii ajoittain voimakkaasti.

Uusia polkuja

ViestiKirjoittaja Tjedru » 12. Huhti 2014 22:20

Whitney II
Tänne siis Sachiyo

Tunsin kuinka merivesi siveli kehoani, ja kuinka kylmää se loppuen lopuksi oli. Olin aivan veltto, vesi keinutti päätäni hitaasti edestakaisin, minua olisi kuka tahansa luulla kuolleeksi. Raotin vähitellen silmiäni, aurinko porotti kirkkaasti silmiini, mietin milloin viimeksi olin nähnyt auringon valon. Yritin hitaasti mutta varmasti nousta ylös rantahietikosta, jalkani tärisivät kuin haavanlehdet, ravistelin ylimääräiset hiekat itsestäni ja nostin siron, pienen pääni ylös hiekasta ja katsahdin ylös uuteen ympäristöön, kääntelin päätäni varovasti katsoen ympärilleni, otin varoen ensimmäisen askeleen moneen päivään, olin vähällä mätkähtää takaisin hietikkoon, mutta pysyin päättäväisesti jalkojeni varassa. Astelin rennoin mutta valppain askelin, tuonne jonnekkin, en tiennyt minne. Pääni keinui puolelta toiselle astellessani kohti metsää, tai tarkemmin sanottuna sademetsään. Metsä oli hyvin tiheä, ja kostea, erotin tuskin omat kavioni kasvien seasta, ympärilläni vallitsi hiljaisuus kunnes kuului raksahdus, lihakseni jännittyi pelosta, nostin pääni ylös, ja katsoin valppaana ympärilleni. "Huhuu.. onko täällä joku?" Kysyin varmistaakseni turvallisuuteni, tosin en kuullut vastausta.

Yht'äkkiä korviini tulvi veden virtaus, minulla oli kova jano. Tähyilin ympärilleni ja ravasin rennoin ja pitkin askelin nostellen polviani korkealle kohti virtaavaa jokea. Joki kimmelsi kirkkaasti auringon valossa, se oli suorastaan kaunista. Pysähdyin joen viereen ja laskin pääni varovasti joen ylle, upotin turpani veteen ja otin kunnon kulauksen raikasta vettä.
Viimeksi muokannut Tjedru päivämäärä 06. Kesä 2014 14:44, muokattu yhteensä 1 kerran
Tjedru

Re: Uusia polkuja

ViestiKirjoittaja Siuri » 24. Huhti 2014 02:11

[Täältä tullaan vihdoin! Pahoittelen kestoa!]

Loska ja Tuisku

Kevät oli jo pitkällä. Tällä hetkellä koko Caralia tuntui elävän rauhallista aikaa - kaikki kiire, taudit, murheet, kaikki se oli jo takanapäin.
Katson Tuiskua, joka jahtaa ruohikon poikki juoksevaa oravaa. Hassua, olikohan se eksynyt tänne havumetsästä? En ainakaan aiemmin ole nähnyt oravia sademetsässä.

Aurinko paistaa puiden läpi. Koko metsä tuntuu todella rauhalliselta. Lintujen ääniä kuuluu ympäriinsä ja kevyt tuuli heiluttaa puunlatvoja.
"Äiti, äiti!" katkaisee Tuisku rauhallisen hetken.
"Äiti, tuolla on taas joku!" se sanoo ja katsoo kohti jokea. Nousen maasta tukevasti jaloilleni ja yritän katsella kasvien takaa hevosta. Kasvit kuitenkin ovat täällä metsässä niin reheviä, ettei minulla ole toivoakaan nähdä mitään.
"Tuu äiti!" Tuisku sanoo taas ja lähden seuraamaan sitä kohti jokea.

Ei tarvitse kauaa kävellä, kun huomaan joen vierellä vaalean tamman. Lumihevonen? Toivottavasti.
Lähden kävelemään kohti tammaa, ja tajuan olevani väärässä. Ei se ole lumihevonen - vielä. Uusi tulokas. Ja mistä sen tietää? Märkä karva, väsynyt olemus. Ei voi erehtyä.
"Hei!" sanon ja astelen kasvien seasta joen viereen. Tuisku seisoo takanani mutta uskaltaa tulla nopeasti viereeni.
"Taidat olla uusi täälläpäin?" kysyn tammalta heti ensiksi.
"Minä olen Loska ja tässä on Tuisku, hauska tutustua", sanon tammalle lämpimän hymyn kera.
Sachin pelinurkka ~ Aikajana ~ Seuranhaku ~ DA
Sachi köpötellyt mukana 06.03.'10 ->

o. Falcon - Ylänköhevonen
o. Lawless - Lumihevonen
t. Loska - Lumihevosten johtajatar
t. Titania - Tasankohevonen
t. Nessa - Vuoristoponi
o. Tuisku - Lumihevonen
o. Arthur - Vuoristoponi
t. Meg - Tasankohevonen
o. Lucas - Ylänköhevonen
t. Sinna - Metsäponi

» Matkalla kulkeneet: Adolf, César, Luna, Thalassa, Kashmir, Halla, Zephyr, Roll, Vonder & Darius
Siuri
Admin

ViestiKirjoittaja Tjedru » 26. Huhti 2014 16:21

Juotuani nostin pääni ylös ja ravistelin itseni, oloni oli hyvin kostea ja väsynyt. Otin pari askelta taaksepäin joesta joka virtasi edessäni viileänä, ja katselin ympärilleni. Silmiini ulottui edelleen vain sademetsä joka ei tuntunut häviämään ikinä.

Sademetsä tulvi rauhallisuutta, ja kappas oravakin tuossa juoksentelee, ja jonkin näköinen vilahdus tämän perässä. Pian tämä vilahdus pysähtyy, ja lakkaa jahtaamasta oravaa ja tuijottaa minua hämmästyneenä. Näin hieman sumeasti, mutta tietääkseni erotin hevosen kasvot. Pian kuitenkin hevonen lähti takaisin matkaan lujaa laukaten, katsoin tämän perään pitkään, vaikka tosin en enään nähnyt tätä, ja vasta sitten havahduin tähän hetkeen, sehän oli hevonen.

Yritin jälkeenpäin havaita toista, mutta pian puskista ilmestyy takaisin tämä vaalea pieni hevonen, vai saattoikohan tämä olla varsa, en ollut oikein varma asiasta. Tämän perässä kulki vähän suurempi ja kookkaampi hevonen, tämä oli liinakko, tamma, en voinut erehtyä asiasta.

Tamma tervehti minua ystävällisesti, pienempi hevonen takanaan, mutta pian tämäkin uskaltautui edemmäs.
"Öh, hei.", vastaan pikaisesti hierasten silmiäni polveeni, jotta näkisin paremmin.
"Saatan olla.", sanon hiljaisesti, kun tamma kysyy todella hyvän kysymyksen, johon en itsekkään osaa oikein vastata. Tamma esittelee itsensä ja toverinsa, Loska ja Tuisku, vai olikohan toverinsa oma lapsensa?
"Whitney II, siis White.", änkytin, mutta sitten jatkoin:
"Missäköhän mahdan olla?", kysyn varovasti, mutta kuuluvalla äänellä hieman huokaisten.
Tjedru

ViestiKirjoittaja Siuri » 05. Kesä 2014 23:47

[Pahoittelen kestoa.. Nyt kuitenkin alkaa tsemppi, kun on kesäloma ja muuta :)]

Tamma vastaa hieman epämääräisesti kysymykseeni, mutta naurahdan vain. Hän on ilmeisesti hieman hämmentynyt uudesta tilanteesta?
"Niin vähän ajattelinkin", sanon hymyillen.
Hän esittäytyy Whiteksi. Ennen kuin ehdin avata suutani, hän esittääkin jo kysymyksen.

"Tervetuloa sitten Caraliaan, White!" toivotan tamman tervetulleeksi lämpimän hymyn kera. Tuisku on taas kiinnittänyt huomionsa johonkin metsässä.
"Ilmeisesti et tiedä tästä paikasta vielä juurikaan?" totean hieman kysyvällä äänellä.
"Mitä minä nyt tiivistettynä voisin sanoa, niin Caralian on saari, joka on täysin villihevosten astuttama. En tiedä, tuletko ihmisten keskeltä, mutta täältä niitä ei löydy", sanon tammalle katsoen tämän reaktiota. Hyvä? Huono? Ei reakointia?
"Elämme tällä saarella sulassa sovussa kuudessa laumassa - mukaanlukien muutama laumaton hevonen saaren eteläkärjessä. Sinä olet tällä hetkellä lumihevosten alueilla, ja hyvällä tuurilla olet törmännyt juuri lumihevosten johtajatareen. Loskainen Syysaamu", esittäydyn uudelleen hieman virallisemmin.
"Mitä ikinä sinulla onkaan kysyttävää, lupaan vastata parhaani mukaan", totean tammalle hymyillen. Häneltä löytyy varmasti paljon kysymyksiä, ja minä varmasti unohtaisin paljon oleellista, jos alkaisin itse kertoa saaresta tietoja.

o. Lawless - Lumihevonen
t. Nessa - Vuoristoponi
o. Tuisku - Lumihevonen
o. Arthur - Vuoristoponi
t. Meg - Tasankohevonen
o. Lucas - Ylänköhevonen
t. Sinna - Metsäponi

» Matkalla kulkeneet: Adolf, César, Luna, Thalassa, Kashmir, Halla, Zephyr, Roll, Vonder & Darius
Siuri
Admin

ViestiKirjoittaja Tjedru » 06. Kesä 2014 09:12

Vilkuilin sivusilmällä ympärilleni, kunnes Loska alkoi kertoa jotain, siirsin katseeni kohti tätä ja korvani työntyivät väkisin eteen osottaen tätä. Tämä toivotti minut tervettulleeksi Caraliaan, olin jo kysymässä mikä tämä Caralia sitten on? Kunnes Loska esitti hyvän kysymyksen.
"En...", sanoin vastaukseksi tälle. En, en tiedä paikasta mitään.
Loska kertoi Caralian olevan saari, jossa asuu vain villihevosia? Se aiheutti hieman paineita itselleni, sillä minähän se kesy lemmikki olen. Samassa hän kertoi että täällä elää kuusi laumaa, ja jokusen laumattomia. Loska sanoi minun olevan lumihevosten alueella, ja että hän on tämän lauman johtajatar - Loskainen Syysaamu.
"Täälläkö ei sitten ole ketään?", kysyin epävarma ilme kasvoillani ja samassa korvani työntyivät alas melkein niskaani vasten stressistä.
"Tarkoitan kaksijalkaisia, ihmisiä.", tarkensin.
"En katsos ole aikaisemmin elänyt ilman ihmisiä." sanoin katsoen Loskaa jolla oli edelleen se sama lämmin hymy kasvoillansa. Ajattelin viedä ajatukseni muualle, joten:
"Mutta siis elävätkö laumat sovussa ilman minkän näköisiä sotia?", sanoin ja ryhdistäydyin kallistamalla päätäni hieman oikealle kysyvään asentoon saadakseni vastauksia näihin minun moneen kysymykseen.
Tjedru

ViestiKirjoittaja Siuri » 06. Kesä 2014 10:56

"Ei, ihmisiä täällä ei ole", vastaan tamman kysymykseen. Hän kertoo myös, ettei ole aiemmin elänyt näin.
"Minä tulen myös ihmisten keskeltä, ja pakko se on kai myöntää, että aluksi kaikki tuntuu hieman hassulta. Vapauteen kyllä tottuu nopeasti, ja jossain välissä sitä tajuaa, että pärjää hyvin omillaankin", jatkan vielä kannustavasti hymyillen.

Tamma esittää vielä toisen kysymyksen vieden ajatukset ihmisistä muualle.
"Kyllä. Historian aikana on ollut ties minkälaisia välirikkoja, kahakoita, jopa sotia, mutta niistä on toivomamme mukaan päästy lopullisesti yli. Nyt laumat elävät kaikki omilla rajatuilla alueillaan, mutta keskellä saarta on niin kutsuttu yhteismaa, jossa voi tavata muita laumalaisia", kerron hieman lisää.
"Tosiaan, en minä ketään voi pakottaa, mutta toivon sinun suuresti etsivän itsellesi lauman ympärillesi. Se tuo paljon turvaa ja tukea, ja todella moni epämääräinen asia on lähtöisin yhteismaalta. Katsotaas..", sanon ja mittailen tammaa päästä varpaisiin, "sinä voisit käydä ulkonäkösi puolesta joko aavikkohevosiin, tasankohevosiin tai sitten meihin lumihevosiin", kerron ja jätän asian hautumaan tamman mieleen.
"Laumojen nimet tosiaan kertovat, millaista aluetta paikassa on. Täällä lumihevosten alueella on jäätikkö, tuolla saaren pohjoiskärjessä, aavikkohevosten alueita peittää lähes kauttaaltaan aavikko ja tasankohevosten mailla taas on suurin osa saaren tasangosta. Lisäksi muita laumoja ovat ylänköhevoset, jossa elää saaremme isoimmat hevoset, sekä vuoristo- ja metsäponit, jotka taas ovat pienimpien asukkaiden tiloja."

Olen hetken hiljaa ja katson tammaa. Niin paljon uutta - emmehän mene liian nopeasti?
"Värillä ja koolla on huomattava merkitys laumaa valittaessa - suurin syy on se, että haluamme välttää suurimpia vaaroja. Jäätiköltä musta hevonen erottuu todella hyvin, mutta meillä vaaleammilla on luonnostaan oma suojaväri. Vuoristoponien alueella taas on niin paljon suuria vuoristoja, ettei isompi hevonen pääse yhtä vikkelästi ja turvallisesti kulkemaan niitä pitkin, kun taas pienemmät", selitän vielä värin ja koon merkityksen tammalle.

"Mitä olet mieltä lauma-asiasta?" kysyn katsoen tammaa. Toivon kovasti, että hän päättää liittyä johonkin.

o. Lawless - Lumihevonen
t. Nessa - Vuoristoponi
o. Tuisku - Lumihevonen
o. Arthur - Vuoristoponi
t. Meg - Tasankohevonen
o. Lucas - Ylänköhevonen
t. Sinna - Metsäponi

Siuri
Admin

ViestiKirjoittaja Tjedru » 12. Kesä 2014 10:17

"Ei, ihmisiä täällä ei ole", tamman vastaus sai minut huolestumaan asiasta, mutta toisaalta myös ilostumaan. Pian tämä kertoi, että itsekkin tulee näiden ihmisten keskeltä, ja myönsi alun olevan hyvin vaikeaa, ja että vapauteen tottuu helposti.
"Toivottavasti", sanoin hiljaa hyvin ilmeettömänä.

Tamman alkaessa kertomaan lauman välisistä välirikoista ja sodista katsahdin aluksi tämän takana piilottelevaan nuorehkoon hevoseen kunnes taas katsoin tammaa, ja kuuntelin tätä hyvin kinnostuneen näköisenä korvat eteen päin sojottavina. Pian tamma kertoi yhteismaasta jossa voisi tavata muita laumalaisia. Uskoisin itse viihtyvän siellä. Tamma siirsi puheen aiheen takaisin laumoihin, ja kertoi niiden tuovan turvaa ja tukea, ja että haluaisi minun liittyvän johonkin niistä. Tamma alkoi mittailemaan minua katseellaansa ja pian totesi minun sopivan joko aavikkohevosiin, tasankohevosiin taikka sitten hänen laumaansa, lumihevosiin. Samassa aloin miettiä asiaa littymisen suhteen, sillä minä en ole ikinä ollut kovin erakkoa tyyppiä, kunnes tamma kertoi laumen alueista lisää. Lumihevosilla oli jäätikköä, aavikkohevosilla oli aavikkoa, tasankohevosilla oli tasankoa, ja että ylänköhevosissa elää kuleemman saaren isoimmat hevoset, ja että vuoristo- ja metsäponit olivat saaren pienimpiä asukkaita.

Tamma lopetti hetkeksi selostuksen, ja päällemme raukesi hiljaisuus. Kunnes tamma kertoi värin ja koon merkityksen. Pian tamma kysyi minulta laumoista, olisinko minä valmis liittymään johonkin? Asia oli luistanut pois päästäni jo aikoja sitten.
"Haluaisin liittyä johonkin", vastasin hyvin yksinkertaisesti.
Tjedru

ViestiKirjoittaja Siuri » 26. Heinä 2014 15:54

Saan kerrottua mielestäni kaiken tammalle oleellisen, ja kysymykseeni hän vastaa melko lyhyesti. Naurahdan hieman ja katson tammaa.
"Se on hyvä päätös", sanon nyökäten tammalle. Hänellä ei taida olla vielä käsitystä siitä, mihin laumaan tahtoo?
"Voin jo tässä välissä sanoa, että mikäli lauma ei tunnu oikealta, on vaihtaminen aina mahdollista. Minäkin liityin saapuessani metsäponien laumaan, mutta aloin kaivata kotia ja lunta, ja lumihevosten lauma tuntui paremmalta kuin hyvältä vaihtoehdolta. Tässä sitä nyt ollaan", sanon naurahtaen kevyesti.

"Mikäli sinua kiinnostaa hieman viileämmät olot, niin en voi kuin suositella lumihevosia! Liittyminenkin on helppoa - nyt kun olet törmännyt johtajatareenkin. Mutta se on aivan oma päätöksesi. Neuvon sinut kyllä alkuun ja oikeille alueille - mihin laumaan ikinä päädytkään", kerron tammalle ystävälliseen sävyyn. Vilkaisen sivusilmällä, kun Tuisku astelee vähän kauempana juomaan joesta. Se on kuullut nämä samat jutut niin moneen kertaan, että osaisi varmasti jo itsekin neuvoa uudet hevoset löytämään laumansa.
Siirrän katseeni takaisin tammaan. Joko päätös on tehty?

o. Lawless - Lumihevonen
t. Nessa - Vuoristoponi
o. Tuisku - Lumihevonen
o. Arthur - Vuoristoponi
t. Meg - Tasankohevonen
o. Lucas - Ylänköhevonen
t. Sinna - Metsäponi

Siuri
Admin

ViestiKirjoittaja Tjedru » 29. Heinä 2014 17:36

Tamma naurahti päätökselleni, aluksi hieman ämmistyin mutta kunnes tämä tokaisi sen olevan hyvä päätös, se sai minut rentoumaan. Pian kuitenkin mieleeni ilmautui lauma päätös, tuskin olin pysynyt tamman kärryillä. Halusin kuitenkin liittyä sen minä tiesin.

Pian tamma alkoi taas selittämään laumoista, en tarkoia sitä että olisin tympääntynyt, mutta kuitenkin. Hän sanoi vaihtaneensa laumaa kerran metsäponeistä, lumihevosiin. Vaihtaminenkin olisi siis mahdollista, mutta jostain minun tulisi aloittaa, mutta en tiedä mistä. Tamman selittäessä laumojen alueista, hän sanoi lumihevosten alueen olevan viileä paikka, ja etä hän on heidän johtajatar, hän taisi tosin mainita sen ennenkin, ellen nyt oikein muista. Hän sanoi myöskin neuvomansa minut oikeille alueille, mihin tahansa sitten liitynkin. Samassa yritin miettiä laumaajohon haluaisin liittyä, katsahdin tamman takana juovaa varsaa, hänen nimensä taisi olla Tuisku. Tuskin muistin laumoista mitään, mutta sen minä tiesin että lumihevosiin sopivat valkeat hevoset, tuskin harkitsin päätöstäni ollenkaan, mutta helpointa minun olisi liittyä tässä ja nyt. Tamman kääntäensä päänsä takaisin kohti minua, hieman kysyvän näköisenä, aukaisin suuni.
"Voisinkohan liittyä laumaasi?", kysyin varoen kallistaen hieman päätäni. Vähitellen aloin stressaamaan päätöstäni, mutta ennen kysymystä se tuntui tähän hekeen sopivalta, ja toivottavasti jatkossakin.
Tjedru

ViestiKirjoittaja Siuri » 08. Joulu 2014 01:06

Tamma näytti kuuntelevan minua tarkasti ja luultavasti ehti käydä mielessäänkin itsensä kanssa keskustelua siitä, mitä jatkossa tekisi. Pian hän kuitenkin siirsi katseensa jälleen minuun ja kysyi, josko voisi liittyä lumihevosten laumaan. Hymyilen tammalle ja nyökkään varovasti.
"Eiköhän se ole sitten sillä päätetty", vastaan, ja Tuiskukin palaa jälleen vierelleni katsomaan uutta laumalaista.
"Tervetuloa lumihevosiin! Toivon kovasti että viihdyt!" totean tammalle hymyissä suin.

Katson tammaa ja yritän selvittää tämän reaktiota. Kenties vielä hieman sekaisin kaikesta tästä uudesta, mutta onko kenties myös iloinen, kun saa olla osana jotain laumaa? Vai onko mielessään pelkästään sekalaisia tunteita?
"Kysy ihmeessä jotain, jos on jotain mielen päällä. Olen sitä varten täällä, ja nyt on hyvä hetki jutella asiat selväksi, ennen kuin lähdemme jatkamaan matkaamme", sanon tammalle. Ehdin hänelle tosin jo jonkin verran kertoa, mutta tuskinpa kaikki ihan selvää vielä on.
"Tosin voin kyllä sanoa, että parhaiten saaren tavoille oppii vain kiertelemällä ja juttelemalla muiden hevosten kanssa. Aikaa se vaatii jonkin verran, mutta uskon, että kaikki tulee vielä selkeäksi - säännöt, rajat, kaikki", kerron tammalle.

"Mikäli sinulla ei nyt ole kysyttävää, niin voisimme Tuiskun kanssa lähteä jatkamaan matkaa..?" sanon tammalle hieman kysyvällä sävyllä. Ei meillä mikään kiire ole, mutta hän varmasti tahtoo hieman itsekseen miettiä kaikkea tätä, mitä hänelle olen kertonut.

o. Lawless - Lumihevonen
t. Nessa - Vuoristoponi
o. Tuisku - Lumihevonen
o. Arthur - Vuoristoponi
t. Meg - Tasankohevonen
o. Lucas - Ylänköhevonen
t. Sinna - Metsäponi

Siuri
Admin

Paluu Joki